Jegesedési gondok a hajtóműben

iho/repülés   ·   2011.11.12. 12:51
CF6-80_cim2

Az Egyesült Államokban mintegy hétszáz utasszállítót, szerte a világban pedig 1200 szélestörzsű Airbus és Boeing repülőgépet érint az Amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal hétfőn életbe lépő kötelező előírása: ki kell javítani bizonyos hibákat annak érdekében, hogy megakadályozzák a hajtóműleállásokra vezető jégképződést.

Az érintett hajtómű a General Electric CF6–80C2B típusa, amelyet például 747-eseken és 767-eseken használnak, és amelyekre az FAA már 2007-ben is kiadott egy hasonló direktívát, akkor új eljárásokat és szoftvercserét tettek kötelezővé, de azóta is tizennégy esetben történtek hajtóműleállások, tízszer a levegőben, négyszer a földön gurulás közben.

Az új FAA-rendelkezés már nemcsak szofverről és eljárásokról szól: az elektronikus hajtóművezérlő rendszerek berendezéseinek cseréjét teszi kötelezővé.

A hajtóműleállások oka az, hogy a szerkezet apró jégkristályokat szív be, amelyek feltapadnak és meggyűlnek a fém alkatrészeken. Aztán a leváló darabok komoly kárt okozhatnak a turbinalapátokban, és eltömíthetik az üzemanyag-befecskendező berendezéseket. Van, amikor az emiatt bekövetkező leállás után a hajtómű minden beavatkozás nélkül újra elindul, sőt olykor a pilóták maguk észre sem vették, mi történt. De 2007-ben például a Philippine Airlines Manila felé süllyedő Boeing 747-esének négy hajtóművéből három állt le rövid időre.

A Wall Street Journal összefoglalója emlékeztet arra, hogy korábban a légiközlekedési szakemberek gyakorlatilag kizártnak tartották, hogy egy két hajtóműves gép mindkét hajtóműve egyszerre leálljon, de az elmúlt időszakban épp a hajtóműveken belüli jegesedés okozott ilyen eseteket.

Az FAA rendelkezése szerint az előírt változtatásokat fél éven belül vagy legfeljebb 450 repülés elteltével kell végrehajtani a hajtóműveken.

Kapcsolódó hírek