Jövő péntektől két átszállással Belgrádba

iho.hu   ·   2019.01.25. 13:45
kelebia-vaganyzar-400

Nemrégiben arról cikkeztünk, hogy a jelenlegi napi három közvetlen belgrádi járatból csupán egy marad február elsejétől. A változás a szerbiai vonalfelújítási hadműveletek miatt lesz, Újvidék és Ópazova között teljes kizárásos vágányzár várható. A mavcsoport.hu oldalon közzétett vágányzári menetrend (ez a PDF linkje) szerint viszont nem marad közvetlen belgrádi vonat, mert az Ivo Andrić is csak Kelebiáig fog közlekedni. Onnan Újvidékig egy 711 sorozatú orosz motorvonat szállítja majd az utasokat, nyilván nem lesz végig használható a felsővezeték.

A Szerb Vasút (ŽS) áruszállítási részlege (Srbija Kargo) a tehervonatokat kerülő útirányon át fogja közlekedtetni, méghozzá Orlovác felé. Ehhez két 666 sorozatú és hat 661 sorozatú dízelmozdonyt állomásítanak Újvidékre, ezeket azonban a Srbija Kargo fogja használni. A személyvonatokat illetően a Srbija Voz viszont még nem tette közzé a hivatalos vágányzári információkat és egyes szerb források szerint nem is biztos, hogy lesz közvetlen vonat Újvidék és Belgrád között – sem direktben, sem kerülő útirányon át.

Újvidék és Belgrád között a Tito vonatáról ismert kék 666-osok fognak kerülő útirányon át közlekedni, de csak tehervonatokkal. A képen a 666-os a szerb-montenegrói határállomáson, Vrbnicán látható, gyomirtóvonattal (fotó: Tripolszki Dalibor)

A Zágráb és Belgrád közötti vasúti kapcsolatot a felújítások nem érintik, ám a Magyarországról utazóknak még az sem lehetne lehetséges alternatíva, hogy Horvátország fővárosa felé kerüljenek, ugyanis az egyetlen közvetlen Budapest–Zágráb vonat este kilenc után ér célba, az egyetlen Zágráb–Belgrád járat pedig dél előtt egy órával indul, tehát az éjszakát mindenféleképpen Zágrábban kellene töltenie a kedves utasnak. Vissza útirányban a Belgrád–Schwarzach St. Veit vonat másfél órával kési le Zágrábban a napi egyetlen budapesti vonatot, pedig amúgy tizenegy óra alatt meg lehetne kerülő úton járni a távot (a mostani közvetlen vonatok menetideje közel kilenc óra).

Pécsről ugyan el lehetne jutni egy nap alatt Belgrádba, ehhez hajnali negyed hat előtt kellene indulni, át kellene szállni Pélmonostoron, Eszéken és Vinkovciban és Eszéken jutna három óra városnézésre is, Vinkovciban pedig ugyancsak kellene bő két órát vesztegelni. Vissza útirányban Belgrádból Eszéken keresztül 20 óra 42 perckor érhetünk Pécsre, ahonnan ilyenkor már nem indul vonat Budapestre. Mivel Szerbiába Romániából nem megy közvetlen vonat, így a belgrádi utazást Budapestről nem tudjuk anélkül megúszni, hogy megaludnánk vagy Pécsett, vagy Eszéken vagy Zágrábban, ha valóban úgy alakulna, hogy nem lesz közvetlen vasúti összeköttetés Újvidék és Belgrád között.

Azért bízunk benne, hogy a derék szerb vasutasok legalább vonatpótló autóbuszokat bocsátanak majd az utasok rendelkezésére.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Van benne ráció

iho/vasút   ·   2020.11.28. 15:35

Hatékonyabbá és fenntarthatóbbá válik a menetrendváltástól a MÁV-Start járműgazdálkodása a 418 sorozatú dízelmozdonyok, illetve a dízel motorvonatok átcsoportosításával.