Kaliforniába szállíthat KISS-motorvonatokat a Stadler
Az egy és negyed milliárd dollár összértékű beruházásra a napokban bólintott rá a vasúttársaság döntéshozói testülete. A Balfour Beatty Infrastructure 697 millió dollárért tervezheti meg és építheti ki a huszonöt kilovolt hatvan hertzes betápláláshoz szükséges infrastruktúrát a nyolcvankét kilométer hosszú útvonalon. A Stadler amerikai üzemegysége, a Stadler USA 551 milliót könyvelhet el a tizenkét nyolcrészes villamos szerelvényért. A megállapodás további húsz kocsira szóló opciót is tartalmaz.
Az International Railway Journal arról ír, hogy a vonatok kezdetben még csak legfeljebb nyolcvan mérföld (127 kilométer) per órás sebességgel fognak közlekedni, műszakilag viszont teljesíteniük kell a százhúsz mérföld (177 kilométer) per órás tempót is, hogy a kaliforniai nagysebességű vasúti hálózaton is üzemelhessenek, amely a San Francisco–San José szakaszt is használni fogja. A várhatóan 2026–2029 közötti induló vegyes üzemben a tervek szerint csúcsidőben óránként hat Caltrain- és négy nagysebességű járat fog majd a vonalon közlekedni.
A villamosítással a kaliforniai regionális vasút Caltrain megnövelheti a járatsűrűséget, a Stadler-vonatokkal pedig kapacitásbővítést hajthatnak végre az egymást követő hat évben rekord utasmennyiséggel bíró vonalon: az utasok száma 2010 óta közel a duplájára nőtt! Munkanapokon átlagosan körülbelül hatvanezren használják a Caltrain vonatait, a csúcsidőben közlekedő járatok egy részén az ülőhelyek számánál huszonöt százalékkal több az utas. A vasúttársaság reményei szerint a villamos üzem 2020 végén indulhat meg. A villamosítással ráadásul javítani lehet a levegő minőségén, sőt akár nagysebességű vonatok is közlekedhetnek majd. A Caltrain szerint a régi dízelmozdonyokkal vontatott szerelvények helyébe lépő, környezetkímélő motorvonatokkal száztízezerre bővülhet a napi férőhely, ennek köszönhetően számos autós leteheti járművét, tovább csökkentve ezzel a környék légszennyezését. A Peninsula-korridorvonal villamosítási projekt (PCEP) teljes költsége 1,9 milliárd dollár.
A beruházást számos forrásból finanszírozzák: számottevő részét, 751 millió dollárt Kalifornia állam fedezi, további 202 millió helyi, 59 millió pedig regionális büdzséből érkezik, a Caltrain és a városi közlekedési bizottság, a Caltrain San Francisco, Santa Clara és San Mateo megyékben tevékenykedő tagszervezetei, valamint a villamosításhoz és a PTC-vonatbefolyásolás kiépítéséhez 750 millió dollárt biztosító Kaliforniai Nagysebességű Vasúti Hivatal közötti megállapodásoknak köszönhetően. A vasúttársaság szerint a korszerűsítés fontos mérföldkő a Caltrain százötven éves történelmében, a vonal szempontjából pedig a valaha volt legnagyobb változás – számol be a Railway Gazette.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!