Kaotikus május a vasúton
Az esetekről a VDSZSZ honlapja számolt be. Tizenhat baleset fordult elő tolatás közben, összesen négy és fél millió forintos kárt okozva. Az ütközések közül három járt milliós veszteséggel. Május negyedikén hajnalban a Ferencváros személypályaudvar tizenkettedik vágányán álló tizennégy kocsira egy húsz kocsiból álló szerelvény ütközött rá erősen, melynek következtében az egyik kocsi kisiklott, továbbá a pálya és az egyik mozdony is megrongálódott. Másnap délelőtt Szolnokon lépett túl közeli kapcsolatba egymással egy síndiagnosztikai mérővonat és egy állomási tartalékmozdony, a kár 1,1 millió forint. Május 9-én pedig szerelvénnyel „kopogtak be” a celldömölki kocsijavító műhely kapuján, jelentős kárt okozva ezzel.
A hónap során öt vonatveszélyeztetés történt, nagy részük a hó végén. Az esetek közül hármat a vörös jelző meghaladása eredményezte. Május 3-án délelőtt a Keletiben az érkező 472-1 számú Ister EuroNight lépte át a tiltó jelzést, május 23-án délelőtt Mezőkeresztes-Mezőnyárádon a 45596 számú tehervonat csúszott túl a vörös kijárati jelzőn, május 25-én délután pedig a 2526-os Budapest-Vác személy húzott át Csomádon a tiltás ellenére. Május 30-án a 9446 számú vonatként közlekedő 425 005-ös Talent szélvédője bánta, hogy Győr és Öttevény között szemből megszórta rakománnyal a Train Hungary 92709 számú tehervonata – a kár milliós nagyságrendű. A hónap utolsó napján pedig a feszmentes Kelenföldön az írásbeli rendelkezés és a látható kitáblázás ellenére trappolt át felengedett áramszedővel a Floyd 42988-as tehervonata, zárlatot okozva ezzel.
Sajnos gázolásból is jutott bőven: tizenegyen haltak meg – közülük nyolcan szándékosan vetettek véget életüknek –, továbbá öten sérültek meg súlyosan. Állatot huszonhatszor ütött el vonat, hét esetben a szerelvény tovább sem tudott menni a vontatójármű rongálódása miatt. Május 6-án Abaliget és Godisa között a Zengő Intercity, május 18-án pedig Szakály-Hőgyész és Keszőhidegkút-Gyönk között a Baranya IC mozdonyának ablakát törte be nagytestű madár. Az ütközések miatt a vontatógépeket másik mozdonyra kellett cserélni, komoly késést okozva. A legkomolyabb állatgázolás május 29-én Szentes és Nagytőke között történt: a 7220-as vonat szarvasmarhákat gázolt, három állat a Bz-motorkocsi alá szorult, üzemképtelenné téve azt.
Míg áprilisban csak két baleset történt vasúti átjárókban, májusban már kilencre emelkedett az ütközések száma, amelyek során ketten vesztették életüket. Az ok kivétel nélkül minden esetben a KRESZ áthágása, a jól működő fénysorompó semmibe vétele. Május 10-én Sellye és Szentlőrinc között a 38215-ös személyvonatként közlekedő Bz-szerelvény elé ment ki egy autó, melynek következtében a vonatba sorozott két motorkocsi üzemképtelenné vált. Május 27-én pedig Pusztaszentistvánnál hajtott egy autó a Békéscsaba és Budapest között közlekedő 7403-as gyorsvonat elé. A személyautó vezetője és utasa meghalt, tizenhét személyszállító vonat összesen 989 percet késett, tizenöt lemondásra került, hét intercity kerülő útirányon, Cegléd felé közlekedett.
Vonatszakadás kétszer következett be: május 3-án Miskolc-Tiszain a Train Hungary 49493-as tehervonata a tizenkettedik kocsinál akadt szét a vonókészülék csavaranyájának lazulása miatt, május 7-én Dombóváron pedig a Rail Cargo Hungaria 85811-es tehervonata vált kétfelé, miután a hatodik és a hetedik kocsi között eltört a vonókészülék.
Járműtűz sem kímélte a vasutat. Május 13-án reggel Mezőkövesdnél kapott lángra az 5022-es személyvonat Bz-motorkocsija, a tüzet a mozdonyvezetőnek sikerült eloltania. A tavasz utolsó napjának délutánján pedig a Tömörkény IC harmadik kocsijában keletkezett tűz; a szerelvényt a vezető jegyvizsgáló Albertirsa és Cegléd között vészfékkel megállította.
Vonat is siklott ki: május 27-én Ácson hagyta el a síneket az állomás egyik szélső tehervágányára behaladás közben a Floyd két 450-es mozdonya, valamint az általuk vontatott 44288 számú tehervonat első hét, gabonát szállító kocsija.
Az égiek sem fogadták kegyükbe a kötöttpályás közlekedést. Május 13-án este a heves vihar miatt bekövetkező vízátfolyások megrongálták a 80-as vonal egyes részeit, emiatt Vámosgyörk és Ludas, valamint Hort-Csány és Vámosgyörk között is le kellett zárni a pályát. A menetrendszerű, két vágányon zajló közlekedés két nappal később állt helyre.
Garázdaság miatt több alkalommal is kellett nyomozniuk a rendőröknek. Május 3-án Székesfehérváron és Szabadbattyánban vasúti raktárakat törtek fel. Május 9-én este vonatszemélyzetet ért atrocitás: Tétényligetnél ököllel verte arcon a vezető jegyvizsgálót egy menetjegy nélküli személy, akit a rendőrök a helyszínen előállítottak. Tiszasas és Szelevény között nyolc kilométer hosszon 249 síncsavart loptak el a vágányból ismeretlen tettesek, Tiszaújváros és Hejőkeresztúr között pedig a felsővezetéket utánfeszítő szerkezetről tulajdonítottak el huszonnégy súlyt, meglazítva ezzel a felsővezetéket.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!