Kapacitásnövelés a szlovén vasúthálózaton

iho/vasút   ·   2021.11.11. 18:00
szloven_fejlesztes

Megújult a Zidani Most–Celje pályaszakasz, megszüntetve a Koper és Šentilj közötti szűk keresztmetszetet – ráadásul jóval olcsóbban, mint tervezték.

A szlovén infrastruktúrakezelő befejezte az ország keleti részén, Zidani Mosttól Šentiljen át a szlovén–osztrák határig vezető vasútvonal 26,2 kilométeres szakaszának korszerűsítését. A 2016-ban kezdődött fejlesztés három szakaszban zajlott: Zidanega Most és Rimske Toplice, Rimske Toplice és Laško, valamint Laško és Celje között.

Az átépítés során az engedélyezett tengelynyomás 22,5 tonnára nőtt, a kapacitás is bővült: napi maximum 328 vonat helyett már 354 szerelvény közlekedhet. Ebből a teherszállítás is profitálhat: 20 millió 560 tonna helyett akár 24 millió 410 ezer tonna árut lehet hordani évente.

Az állomások sem maradtak érintetlenül: megújult Celje, Laško és Rimske Toplice is, ahol a peronokat akadálymentesítették a mozgáskorlátozottak közlekedése érdekében. Utóbbi két állomásnál megszüntették a szintbeni átjárókat, Marija Gradecnél és Rimske Toplicén új aluljárók épültek. A kapcsolódó infrastrukturális fejlesztések részeként Marija Gradec településen egy 123 méter hosszú közúti híd épült a Savinja folyó felett, továbbá összesen három és fél kilométer hosszan zajvédő falat hoztak létre.

A fejlesztés részeként átépült Celje állomása is (képek forrása: IRJ)

A beruházás az Európai Uniótól 90,6 millió euró, vagyis körülbelül 33 milliárd forintnyi támogatáshoz jutott az Európai Hálózatfinanszírozási Eszközön (CEF) keresztül. Ráadásul az eredetileg tervezett 282,4 millió eurós (nagyjából százmilliárd forintos) költség helyett, bő ötvenmillió euróval kevesebből, 230 millió euróból – vagyis körülbelül 84 milliárd forintból – sikerült megvalósítani.

A szlovén vasúti infrastruktúra-fejlesztések terén a következő lépés a relés jelző- és biztosítóberendezések elektronikus rendszerűre történő cserélése a Zidani Most–Celje, a Poljčane–Slovenska Bistrica és a Maribor–Šentilj vonalakon – számol be az International Railway Journal.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek