Kemény Airbus–Boeing-párbaj lesz Szingapúrban is

iho   ·   2014.02.05. 10:00
cim_qatar

A tavalyi évadzáró Dubai Airshow hatalmas megrendeléshulláma után valamivel visszafogottabb, de ugyancsak erős szalonra számítanak a néhány nap múlva kezdődő szingapúrit beharangozó szakmai előrejelzések. A helyszín ismét döntő, hiszen az ázsiai piac a legfontosabb terepe már most az utasszállító gépek eladásának, és ez a prognózisok alapján nem változik a következő 10-20 évben sem.

Qatar-színekben a friss 350-es prototípus

Ennek megfelelően a Changi repülőtér közelében kezdődő szalon ismét a két óriás gyártó párviadalának helyszínévé válik, ráadásul most már ott lesz a földön, és talán a levegőben is mindkét cég újdonsága, az Airbus A350-ese és a Boeing 787-ese. Érdekes, hogy a Boeing gépe a Qatar Airways színeiben lesz kiállítva, miközben a konkurens Airbus épp most, a szalon nyitása előtt látta vendégül a típust kibocsátó Qatar vezérigazgatóját, hogy a mostani időszak egyik meghatározó iparági személyisége, Akbar Al Baker közelről is megszemlélhesse a Qatar-színeket a 350-es negyedik, még nem repülő prototípusán, illetve hogy a vezér megnézhesse a neki, vagyis légitársaságának készülő első szériapéldányt is (a megrendelt 80-ból) az összeszerelő soron.

Szingapúrban a 787-es valószínűleg csak a földön lesz látható: mint emlékezetes, 2012-ben Farnborough-ra épp Al Baker préselte ki a Boeingból, hogy adja fel addigi politikáját és repüljön is a géppel, a mostani előrejelzések azonban csak a statikus kiállítás részeként jelzik a gépet. Viszont az A350-es repülni fog, és ez lesz a típus első „teljes értékű” légi fellépése azután, hogy tavaly Le Bourget egén méltóságteljesen és meglepően áthúzott: gyanítható, hogy most már beleadnak apait-anyait a pilóták, ki lesznek kapcsolva a limiterek és a gép az Airbus szokásos félműrepülését hajtja végre, amire a Boeing pedig azt szokta mondani, hogy ő nem azt akarja bemutatni egy szalonon, hogyan lehet meghánytatni az utasokat.

Ugyancsak a dohai társaság színeiben a konkurens 787-es

No de mi az, ami a színfalak mögött történik majd, illetve amivel a színfalak mögül előállnak majd gyártók és vásárlók? A Flightglobal arra emlékeztet, hogy a házigazdának tekinthető Singapore Airlines már korábban döntött, ha nem is fele-fele arányban, de mindkét típus mellett: hetven A350-esre és harminc 787-esre szerződött a gyárakkal. De az indonéz Garuda és a Fülöp-szigetek vezető társasága, a Philippine még tárgyal és mérlegel, ugyanúgy, ahogy a Malaysia Airlines: mindegyikük nagy bevásárlónak ígérkezik, mindegyikük az A330-as, illetve a rövidebb 777-200-as flottájának leváltására készül. Az Airbus ráadásul ebbe a dilemmába még bele akarja sodorni a nagyobb felszállósúllyal tervezett 330-ast, illetve még mindig nem tudni, hajlandó-e – úgy tűnik, egyre inkább hajlandó – a sikeres szélestörzsűből egy újrahajtóművezett verziót kibocsátani.

De az eggyel nagyobb kategóriában is igen komoly a verseny és igen nagyok az eladási remények. A Singapore hírek szerint tán épp most jelenti be, hogy mennyit rendel a Boeing 777X-változatából. Az Airbus a helyszínen véglegesítheti húsz óriás A380-as eladását a viszonylag friss lízingcégnek, a Doricnak. Katonai vonalon nem ennyire vérmesek a remények, a harci gépek eladása mostanság igen komótosan halad, viszont Szingapúr esetleg épp most dönti el, vásárol-e az európaiak MRTT tanker-transzport típusából és/vagy az amerikai C–17-esekből.

A SIA is flottát vált: 777-200 után 777X?

A Flightglobal összefoglalója végezetül felsorol néhány olyan korábbi repülőszalont, ahol nagy vetélytársak néztek szembe egymással: 1969-ben a Concorde és a Boeing 747-es vetélkedett a látogatók kegyeiért, felvázolva a légi közlekedés két lehetséges irányát: nos, nem a szuperszonikus változat lett a győztes. 1971-ben Le Bourget betonján és egén az európaiak és a szovjetek hangsebesség feletti utasszállítói versenyeztek, a Tu–144-es számára sajnos a történet katasztrófával végződött.

1973-ban ugyancsak Párizsban két szélestörzsű keltette fel az érdeklődést, az Airbus legelső típusának, az A300-asnak B-változata, illetve a Lockheed TriStarja. 1986-ban az angliai Farnborough két rövid, illetve közép-hatótávolságú új gép bemutatásával vált izgalmassá, az egyik a hollandok Fokker 100-asa, a másik a brit BAe 146-osa, a Jumbolino volt. 1995-ben Párizsban nézett először farkasszemet az A330-as és 340-es a Boeing 777-200-asával, végül 2011-ben először találkozott szemtől szembe a légi közlekedés két új óriása, az Airbus A380-as és a Jumbo új változata, a 747-8-as.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.