Kész a Fürjesi csomópont, irigyeljük a hozzá tartozó út nevét
A 444-ről már utat is neveztek el!
Az M44-es gyorsforgalmi út Kondoros–Békéscsaba szakasz keretében megépült a Fürjesi csomópont, ami a 44-es főúttal köti össze az M44-est. Ennek folytatásaként a dél-békési térség Békéscsaba belterületét elkerülő gyorsforgalmi kapcsolatát fogja garantálni a Fürjesi út.
A 444-es főút Békéscsabának hasonlóan fontos, mint amilyen a gyorsforgalmi út volt. Ez az út arra szolgál majd, hogy a főként Békés megye déli részéről az M44-es gyorsforgalmi út irányába közlekedők el tudják kerülni várost. Békéscsabának ez azt jelenti, hogy az átmenő forgalom kevésbé terheli majd zaj- és környezetszennyezéssel a megyeszékhelyet, az új főúton közlekedőknek pedig nem kell a város lámpás kereszteződéseiben várakozniuk.
A Fürjes út kezdőpontja a Kondoros–Békéscsaba szakasz keretében megépült Fürjesi körforgalmú csomópont, ami a 44-es főúttal biztosít kapcsolatot. Itt 750 méter hosszan burkolatmegerősítést végeztek. A nyomvonal a csomópontból indulva a korábbi önkormányzati kezelésű burkolt úton halad 5,2 kilométeren át egészen a 4432 jelű útig. Kialakítása kétszer egy forgalmi sávos összekötő út, amit 444-es másodrendű főútként helyeztek forgalomba.
A szakaszon a kezdő körforgalmon kívül még kettő épült:
- a 47-es főút és
- a 4432-es út keresztezésében. Ez a Fürjesi út déli végpontja.
Mindhárom körforgalmú csomópont bazaltbeton burkolattal, közvilágítással épült. A beruházás során megerősítették és szélesítették a 4432-es út 2,1 kilométer hosszú szakaszát is, valamint egy járműosztályozós csomópontot is kialakítottak itt, ami az önkormányzat ipari parkjának szolgáltat elérést. A forgalomba helyezéssel ez az útszakasz is a 444-es főút része lesz. Az útszakasz mentén új kerékpárút és burkolt szervízútszakaszok épültek, a kerékpáros hálózatnak folytonosságot nyújtva Békéscsaba külterületén.
A projekt részeként 172 lombhullató fát, 83 fenyőfát és csaknem hétezer cserjét telepítettek.
A szakasz megépítése során több újdonság és érdekesség is van. A Magyar Közút Nyrt. kérésére a burkolati jelek öt szakaszban, öt különböző festékanyaggal készültek, annak érdekében, hogy üzemelési időszakban vizsgálni lehessen az egyes típusok tartósságát.
Az út szélét jelző optika strukturált jelként készült, ami ráhajtás esetén hangjelzéssel figyelmeztet. A csomópontok környezetében kihelyezett KRESZ-táblák oszlopai nem betonba ágyazva, hanem fém hüvelybe lettek elhelyezve, ezáltal a gyakori megrongálódás miatt szükségessé váló cseréjük burkolatbontás nélkül, könnyebben elvégezhető.
A fejlesztés az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) megbízásából a NIF Zrt. beruházásában valósult meg. A kivitelezést a Duna Aszfalt Kft. végezte, nettó ötmilliárd forint értékben.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!