Két gép egyben: sínen a Global 8000
A Concorde után a leggyorsabb polgári típus. Szuperszonikus sebesség Kalifornia fölött, bemutatkozás Genfben.
Először is a magyarázat, a Bombardier szlogenjének magyarázata: a két gép a leggyorsabb és a legnagyobb hatótávolságú. Kétségtelen, hogy a sebesség és a berepülhető távolság sokszor egymást gyengítő követelmények, a kanadaiak azonban azt mondják, az új business jet, amit Genfben, az üzleti repülés évi nagy európai szalonja, az EBACE (European Business Aviation Convention & Exhibition) során mutattak be, mindkét téren iparági elsőnek ígérkezik a Mach 0.94-es maximális sebességgel, illetve a 8000 mérföldes, 15 ezer kilométert közelítő ugyancsak maximális hatótávolsággal.
Ami a gép eredetét illeti, ez a típusjelzés már a 2010-es évek elején felbukkant, amikor a kanadai gyártó akkori csúcsmodelljeiről volt szó, a 7000-ről és a7500-ról. A 8000 szolgálatba állítását akkor 2017-re tervezték, azonban még tavaly is arról szóltak a latolgatások, hogy „a megrekedt” program folytatódik-e. A mostani genfi fellépés tehát arról szólt, hogy: igen, a Bombardier már 2025-re tervezi az első sorozatgép átadását, és láthatóan agresszív kampányba kezdett a gép sikere érdekében.
Igaz, a típusra már 2011-ben volt jelentkező, ráadásul akkor még valamivel alacsonyabb paraméterekről volt szó. A Global 7500 – amelyet 2018-ban kezdetek átvenni a tulajdonosok, és már több, mint száz eladott példánynál tartanak, gyakorlatilag ugyanazt a törzset, avionikát és hajtóművet (GE Passport) használja. A rendkívül jó esélyét jelzi az a repülés, amelynek során egy 7500-as Szingapúrból felszállva több mint 15 ezer kilométeres repülés után ért földet az arizonai Tucsonban, ráadásul minden eddiginél gyorsabban repülte meg a gép, helyenként Mach 0,925-tel.
A különbség, hogy 2019 óta áttervezték a szárnyat, és ez tette lehetővé, hogy az is „két szárny egyben” funkciót kövessen, vagyis jó lassan repülő tulajdonságok mellett – a szükséges pályahosszúság körülbelül 1800 méter – a genfi prezentáción Eric Martel Bombardier-elnök azt is bejelentse, hogy a gép prototípusának tekinthető átalakított 7500-assal, Kaliforniában, Santa Clara légterében, a NASA F-18-asa kíséretében, május 18-án „több alkalommal” Mach 1.015-ös sebességet értek el.
Hogy ezt milyen időtartamon repülték és milyen repülési körülmények között – milyen magasságban és vízszintesen vagy enyhe süllyedésben –, azt Martel nem részletezte, viszont kijelentette, hogy a Global 8000 lesz a Concorde után a leggyorsabb polgári repülőgép. Ami lehet, hogy igaz, ezzel együtt a tervezett nagysebességű és ultra-nagy sebességű utazósebesség „csak” 0.90, illetve 0.92 Mach lesz, a „tipikus” pedig, nyilván amely a legoptimálisabb fogyasztást jelenti, Mach 0.85.
Még néhány érdekesség: tekintettel a hosszú repülésekre, külön kabinja van a pihenő személyzetnek, a pilótafülke a lehető legmodernebb glass-cockpit, a maximális utasszám 19, a maximális repülési magasság 51 ezer láb, az utaskabinban az egyik újdonság a ledöntve az utas optimális súlyelosztását nyújtó ülésfajta, a Nuage seat.
Tehát a kanadai gyártó döntött, és emögött azt lehet érzékelni, amit maga az EBACE is sugall, azzal, hogy a genfi betonon csaknem ötven gépet állítanak ki, és hogy számos prezentáción vehetnek részt a szakmai látogatók: az üzleti repülés korántsem esett vissza annyira, mint a menetrend szerinti légiközlekedés.
A Bombardier pedig, persze más gyárókkal együtt abban gondolkodik, hogy az igazán nagy hatótávolság külön érv azoknak, akik a légitársaság járataival, a zsúfolt közbülső átszálló csomópontokkal szemben a business jetek adta, pontról pontra utazást preferálják, ha megtehetik.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!