Kétmilliárd eurót szán a vasúti infrastruktúra fejlesztésére idén az ÖBB

iho/vasút   ·   2021.01.18. 16:15
obb_railjet

Bécs térsége, továbbá Burgenland, Alsó- és Felső-Ausztria, Stájerország, Karintia és Salzburg tartományok is kapnak a korszerűsítésekből.

Ausztriában napjainkban jelentős hangsúlyt kap a fenntartható és zöld mobilitás, a környezetvédelem, az Osztrák Szövetségi Vasutak (ÖBB) is ezzel összhangban fejleszt országszerte. A vasúttársaság a napokban jelentette be 2 milliárd 130 millió eurós, vagyis jelenlegi árfolyamon körülbelül 770 milliárd forint összértékű vasútiinfrastruktúra-fejlesztési terveit 2021-re – számol be a Railway Pro.

A Bécs térségéből, Alsó-Ausztriából és Burgenlandból álló keleti régió 700 millió euróhoz (bő 250 milliárd forinthoz) jut. Az összegből több bécsi, valamint a császárváros környékén található vonalszakaszon és állomáson fogják javítani a szolgáltatásokat, többek között jobb csatlakozások állnak majd az ingázók és a távolsági utasok rendelkezésére. Az ÖBB vonatait választók nagy többsége, kétharmada utazik az ország keleti részében, így ez döntő érv a térség vasútjának fejlesztése mellett. Az osztrák vasúttársaság szerint épp a pandémia-krízis miatt kell fejleszteni az infrastruktúrát: jól átgondolt stratégia mentén kell kibővíteni a legfontosabb útvonalakat, megújítani az állomásokat, hogy vonzó, biztonságos, klíma- és környezetbarát vasutat lehessen igénybe venni a keleti országrészben.

Bécs területén a következő évek során több nagy vasúti beruházás is elindul. Hütteldorf és Meidling állomások között egy új összeköttetést építenek ki. A déli vonalon (Südbahn), a Meidling és Mödling közötti körülbelül tizenkét kilométeren négyvágányúvá bővítik a pályaszakaszt, továbbá megújul a Meidling és Floridsdorf közötti 11,3 kilométeres szakasz is. Ezek a projektek várhatóan 2022-ben kezdődhetnek meg és 2027-re fejeződhetnek be. Viszont még 2021-ben nekilátnak Matzleinsdorfer Platz, Franz-Josefs-Bahnhof, Grillgasse és Strebersdorf vasútállomások felújításának, a pratersterni állomás kibővítése pedig már most februárban el is készül.

Burgenland tartományban a keleti vonalon (Ostbahn) és a mattersburgi vasúton (Mattersburger Bahn) végeznek villamosítási munkákat, megépül az úgynevezett ebenfurthi hurok, továbbá kiágazásokat hoznak létre a bécsi Schwechat nemzetközi repülőtér felé, valamint Burgenland északi része és Alsó-Ausztria keleti része felől Bécs irányába.

Alsó-Ausztriában több szakaszt is kibővítenek, köztük a Bécset Pozsonnyal összekötő vonalat, továbbá a fővárostól Pottendorfig vezető vonalszakasz is kétvágányú lesz. Megújul vagy átépül néhány vasútállomás is. Sankt Pöltenben P+R parkolókat alakítanak ki, továbbá az ÖBB egy új központi oktatólétesítményt is létre fog hozni.

Jelentős fejlesztéseket tervez végrehajtani 2027-ig az ÖBB, ezek közül 2021-ben már jó néhány meg is kezdődik (képek forrása: ÖBB)

A Stájerországban futó 792 kilométernyi vasúthálózat fenntartására, korszerűsítésére és bővítésére 530 millió eurót (nagyjából 190 milliárd forintot) szán az ÖBB. A hangsúly az új déli vonal fejlesztésén lesz. A Koralm-vasútvonalon (Koralmbahn) található, 33 kilométer hosszú Koralm-alagúthoz 13 ezer betonlemezt gyártanak le és helyeznek el. A 27 kilométeres

Semmering-bázisalagútban is fognak dolgozni. A térségben több állomás meg fog újulni, továbbá P+R parkolókat is létrehoznak a fenntarthatóság jegyében.

Az ország déli részén található Karintia tartomány 408 millió eurót (közel 150 milliárd forintot) fordíthat 516 kilométernyi vasúthálózatára. Ebben a térségben is dolgoznak majd a Koralm-alagút további fejlesztésén, a nyolc kilométer hosszú Karawanks-alagutat pedig szeptemberben újítják majd fel teljesen. A Klagenfurt és Weizelsdorf közötti tizenkét kilométeres vonalszakasz villamosítása, valamint a szakaszon található állomások felújítása márciusban kezdődik meg. Folytatódik az Obervellach II erőmű építése is; a 2023-ra elkészülő létesítménnyel még több elektromosságot állíthatnak majd elő tiszta vízenergiából. A régió állomásai is megszépülnek majd, növelve az utasok komfortérzetét.

Felső-Ausztriában 265 millió euróból (96 milliárd forintból) gazdálkodhatnak 2021-ben a kapacitásnövelés, valamint a modális váltás – vagyis a közúti áruszállításnak a vasútra terelése – elősegítése érdekében. Megkezdődik a Westbahnnak a régió nyugati részén, Marchtrenk és Wels közötti hat kilométeres szakaszának felújítása, Linz Stadthafen rendező-pályaudvaron zajló munkálatok pedig befejeződnek. A régióban 878 kilométernyi vasútvonal, valamint összesen 211 állomás és megálló található. Tervezik továbbá a Westbahn négyvágányúvá bővítését, a Linz Vbf projekt benyújtását, a Linz nyugati részén, a BMK-hoz tervezett jelzőhíd környezeti hatásvizsgálatát, valamint számos állomás korszerűsítését vagy újjáépítését.

A salzburgi régiónak rekordmennyiségű pénzt ad az ÖBB: 160 millió eurót (58 milliárd forintot) kapnak a 245 kilométernyi vasúti pálya fejlesztésére. Halad a Tauernmoos erőmű megépítése, melyet várhatóan 2025-ben állíthatnak üzembe. Idén év végére elkészül a Steindorf–Neumarkt szakasz korszerűsítése, az S-Bahn vonatok pedig már a teljesen villamosított Steindorf–Friedburg vonalon fognak közlekedni. Természetesen ebben a tartományban sem maradhatnak ki az állomáskorszerűsítések, valamint a P+R parkolók létrehozása.

Összegszerűen a svájci határ közelében fekvő Vorarlberg tartományba invesztál a legkevesebbet az ÖBB: a mindössze 104 kilométeres vasúthálózatra 66 millió euró (24 milliárd forint) jut. Azonban ebből a pénzből elkészül Altach megállóhely, megújul a Lustenau és Lauterach közötti hét kilométeres pályaszakasz, továbbá az állomásokon a szokásos karbantartásokon felül kibővítik a parkolóhelyek számát, valamint akadálymentes megközelítést hoznak létre. A tartomány vasútvonalai zöld energiát használnak, a beruházásoknak köszönhetően pedig még többet használhatnak fel.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek