Kijevben rekedt Wizz-gépek: kockázatos lenne „kilopakodni”

iho/repülés   ·   2022.10.22. 12:00
aircraft

Messze a lengyel határ, nem lenne veszélytelen a felszállás a drón- és rakétatámadások közepette.

A nemzetközi repülősajtóban időnként felbukkan a Wizz Air Ukrajnában rekedt utasszállítóinak ügye, amiről maga a légitársaság sem beszél túl sokat: a múlt hónapban azért komoly feltűnést keltett, amikor a négy gép egyike, a HA-LWS, kikapcsolt transzponderrel, 10 ezer láb magasságban „kilopakodott” a háború sújtotta országból, és Lvivből (Lvov, Lemberg) a lengyelországi Katowicébe repült.

A Lvov–Katowice repülés: Flightradar, Twitter, Simple Flying)

De vajon mi van a többi A320-assal, azokat eddig miért nem sikerült kihozni? Erről kérdezte egy londoni konferencián a Simple Flying tudósítója Marion Geoffry üzemeltetési igazgatót.

A lvivi akciót elsősorban a földrajzi pozíció tette lehetővé, mert az ukrán város repülőtere mindössze hetven kilométerre van a határtól. Lehetséges volt tehát a gyors kijutás, a gép azóta is Katowicében van és alapos karbantartáson esik át.

A másik három utasszállító azonban nem Lvivben, hanem Kijevben rekedt, ahonnan a kijutás jóval kockázatosabb. Lviv az ország nyugati peremén fekszik, ezen a területen voltak ugyan időnként légiriadók, de csak szórványosan fordult elő, hogy katonai gépek itt tevékenykednének, míg a főváros több száz kilométerre keletebbre fekszik, a legközelebbi határ pedig Fehérororszországé – odarepülni a gépeket mondhatni cseberből vederbe lenne...

Kijev a háború első napjától súlyos harcok helyszíne volt – gondoljunk például az Antonov bázisrepterére, amelyet orosz ejtőernyősök foglaltak el egy időre, az ott zajló harcok áldozata lett más gépek mellett a legendás óriás, a Mrija. Azóta ezek a harcok megszűntek, viszont nemrég a bomba-, rakéta- és dróntámadások megújultak a város ellen, ez a légtér tehát kifejezetten veszélyes, túl kockázatos lenne egy a lvivihez hasonló akció. Ennek ellenére a légitársaság „szorosan együttműködik az ukrán kormánnyal”, hogy lehetséges legyen a gépek kimenekítése. Geoffrey leszögezte: a biztonság a prioritás, a kockázatok kerülésével.

Tájékoztatása szerint az Igor Sikorsky repteret nem érte támadás, a légikikötő ép, a rendelkezésre álló információk szerint a három ott parkoló Wizz-gép sem sérült meg, repülőképesek, de „ahogy az idő telik, annyira kerülnek közel bizonyos technikai limitekhez”.  

Mindhárom A320-as lízingelt, az egyiknek a JP Morgan Asset Management, kettőnek a DAE Capital a tulajdonosa. A nyolcéves HA-LWY eddig 28 ezer, a 15 éves HA-LPJ  52 ezer, a 2007-ben szolgálatba állt HA-LPM 51 ezer órát repült.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek