Kimondta a szakértő: rétegvíz okozta a rézsűcsúszást

MTI/iho   ·   2015.02.17. 08:19

A műszaki jelentést a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) út- és vasútépítési tanszékének szakértői készítették az önkormányzat felkérésére. Az összegzés szerint nem erózió, hanem suvadás történt a Déli pályaudvar felé vezető vasúti alagút feletti rézsű felső rétegében. Ennek oka pedig nem az önkormányzat kezelésében lévő Csukló utcára hulló csapadékvíz, hanem a Gellért-hegyre mint vízgyűjtő területre hullott csapadékból származó rétegvíz. A suvadás mechanikai oka a talaj nyírószilárdságának kimerülése; a talajtömeg belsejében íves csúszólap alakult ki, amely felett a talaj elmozdult – áll a műszaki szakértői véleményben.

A Déli pályaudvar (átmeneti) bezárása az ihón

Megkérdeztük, megválaszolták, megadják
Nem kell aggódni: megmarad a Déli
Déli, az égből
Kommentelők „kérték”: legyen ez a Délivel!
Lesz Déli, lesz alagút?
Kelenföldön mindenki szív
Hétfőtől ez a rend
Ilyen a teljesen kihalt Déli pályaudvar
Teljesen leállt a Déli az alagút miatt
Megcsúszott a támfal a Déli alagútjánál

A szakemberek azt is megállapították, az alagút bejáratának környezetében jelentős számban találhatók felszíni mozgásokra utaló jelek. A szakértők sürgették a helyreállítási munkálatok elkezdését, hiszen „a késlekedés a suvadás felfelé történő továbbterjedését okozhatja, amely veszélyezteti a terület közműveit és a környékbeli ingatlanok megközelítését”. A környékbeli épületeket azonban ilyen okból veszély nem fenyegeti – tették hozzá.

A szakvélemény szerint az alagút szerkezete a rézsűcsúszás hatására valószínűleg nem sérült meg, és ha a bejárat védelme megoldódik – például a mellvédfal ideiglenes elbontásával és a föld további lecsúszásának meggátolásával –, a vasúti közlekedés néhány héten belül helyreállhat.

A jelentés szerint az újbudai önkormányzat mulasztása nem állapítható meg a Déli pályaudvar forgalmának leállításához vezető rézsűcsúszásért. A szükséges veszélyelhárító és helyreállító munkálatokat a MÁV-nak kell elvégeznie – írták a szakértők.

Az MTI az ügyben megkereste a MÁV-ot, amely azt közölte: folyamatban vannak a vasúttársaság belső és külső szakértői vizsgálatai, beleértve a geotechnikai és hidrológiai szakvélemények összeállítását is. Ezzel párhuzamosan a MÁV folytatja a kárhelyreállítással kapcsolatos előkészületeket, egyeztetéseket annak érdekében, hogy mielőbb újraindulhasson a vonatforgalom az alagútban és a Déli pályaudvaron – hangsúlyozták.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek