Kingfisher: közel a vég?

iho/repülés   ·   2012.02.23. 17:00
nyito

A jelek szerint ismét bebizonyosodik a találós kérdés: hogyan lehetsz milliomos a légi közlekedésből? Indíts milliárdosként egy légitársaságot. A Kingfisher is hasonló pályát írt le: a 6000 alkalmazottal és papíron 64 géppel működő légitársaság a jelek szerint már napi szintű likviditási problémákkal küzd. Igaz, ez nem újdonság, hiszen a szeszesital-piacon vagyont szerzett Vijay Mallya indította és vezette, 63 hazai és nyolc külföldi desztinációt kiszolgáló légitársaság a kezdetek óta veszteséges. 2010 novemberében ugyan újraszervezési programot hirdetett a cégvezetés, de nem sikerült a társaság működését megfelelően racionalizálni, így 2012-ben már súlyos, a napi működést veszélyeztető pénzügyi gondok bukkantak elő. A légitársaság alkalmazottainak fizetése 2011 augusztusa óta rendszeresen késve érkezik. A nagy nehezen vagy csak részben kiutalt fizetések után pedig nem fizetett meg minden adó- és járulékterhet, így most az indiai adóhatóság befagyasztott (s vélhetően inkasszózott) több számlát is. A társaságnak március 31-ig 13,2 millió dollárt kell befizetnie, melyből januárig a hírek szerint 4,4 millió folyt be az államkasszába.

Vijay Mallya: akkor még jó ötletnek tűnt... <br>(fotó: savekingfisherairlines.wordpress.com)

A nemfizetések miatt már több esetben is megtagadták a beszállítók a gépek üzemanyaggal feltöltését. A Hindustan Petroleum Corporation Limited (HPCL) 2011 júliusában tagadta meg rövid ideig a Kingfisher indiai kiszolgálását. Mivel a HPCL állami tulajdonban van, a megfelelő politikai ráhatás segített, így alig néhány óráig tartott csak a fennakadás. A Kingfisher természetesen azóta is több esetben elszámolási problémákba keveredett a HPCL-lel. A szintén állami tulajdonban lévő Bharat Petroleum Corporation Limited (BPCL) pedig csak peres úton tudta behajtani a légitársaság csaknem 54 millió dolláros tartozását.

A gépek bérlete sem volt konfliktusmentes: a GECAS 2009-ben, míg a DVB Aviation Finance Asia 2010-ben foglaltatta le azokat a gépeket, melyek lízingdíját a Kingfisher hónapokon keresztül nem fizette ki. A mostani zsugorodás, azaz a 16 (más források szerint 15) gépre zsugorodott, üzemképes repülőgépflotta üzemeltetése is nagy erőfeszítéseket igényel a légitársaság részéről, mert a hírek szerint a társaság már nem képes fizetni a karbantartásért, javításért. Azaz ha egy gép meghibásodik, nincs pénz a kijavításra, így törvényszerűen egyre fogy az üzemképes gépek száma és egyre kevesebb járat indulhat el.

Ez az A330-as is alkatrészbányaként végezte <br>(fotó: bangaloreaviation.com)

De lehet, hogy hamarosan a felszállással is gondok lesznek: az indiai repülőterek többségét (16 nemzetközi és 89 belföldi repülőteret) ellenőrző Airports Authority of India (AAI) nemrég nyújtott be egy fizetési felszólítást 56,1 millió dollárról. Kérdés, hogy a szolgáltatásokat (üzemeltetés, üzemanyag, catering stb.) már csak készpénzes fizetésért elérő légitársaság meddig bírja fenntartani az egyre csökkenő működését.

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.