Kis sárga házikó, nem eső ellen
– Látja maga is! Jön a troli, és az a műanyag ház abban segít, hogy az áramszedő csatlakozzon a dróthoz – mondta Némedy István. A szegedi nyugdíjas férfi naponta másfél-két órát kiül levegőzni a Csillag térre az egyik padra a buszmegálló közelébe. – Most már a lányokon, asszonyokon is van mit nézni – jegyzi meg kacsintva, a 72 éves nagyapa. Tény. Szépen kimelegedett az idő az utóbbi napokban, de az is igaz, elindult egy két hetes kísérlet is, időjárástól, annak változásától függetlenül.
Az SZKT a Szegedi Tudományegyetemmel közösen az EU HORIZON 2020 programjában az ELIPTIC-projektben arra kíváncsi, kiváltható-e egy autóbuszvonal önjáró trolibuszokkal. Ezt tesztelik a 77A vonalon az Ikarus-Škoda trolikkal.
Ehhez kellett az áramszedő felrakóernyő. Nemhivatalosan megtudtuk azt is a cucc üvegszálas poliészterből készült, UV-álló anyagból. Csak a projekt idejére került fel a drótra. A használatához az kell, hogy a felsővezeték megfelelő pozícióba legyen húzva, a trolik meg biztosan egyforma pozícióban meg tudjanak állni. Fontos az is, hogy az ernyő alatt áthaladó trolibusz nem térhet ki alóla, mert elakadhat benne a kitért jármű áramszedője. A felszereléséhez ezért az kell, hogy a troli egyenes állásban tudjon állni a megállóban, párhuzamosan a járdaszegéllyel. Már tavaly megvették, darabja körülbelül 100 ezer, nyilván csak párban kapható, és lehet megvásárolni. A felszerelését a az SZKT bejelentette a Nemzeti Közlekedési Hatóságnál, azok meg hamar tudomásul vették – ha végleg fönnhagynék, akkor akkor ahhoz építési engedélyre lett volna szüksége a közlekedési cégnek. A felszerelést az SZKT felsővezetékes kollégái végezték.
A mostani teszten úgy tűnik jól teljesít, előfordult ugyan, hogy egyszer-egyszer nem talált be a szedő a megfelelő helyre, de forrásaink szerint ez elhanyagolható számú alkalom volt. A mostani műszaki teszt többek közt arra is szolgál, hogy az ernyőnek a forgalom alatti működését kitapasztalják. Itt azért megjegyeznénk, nem minden sofőr használja. Persze lehet, hogy ez is a teszt része, de a nagykörúton nem egy olyan 77A-s trolit láttunk, amely lehúzott szedővel suhant Baktóba.
Fölmerülhet a kérdés, ha csakugyan megvették már tavaly, akkor miért nem használták a Tisza Lajos körúti fölújítás idején? Nem az a helyes válasz, hogy mert akkor még nem volt meg. Azért nem szerelték akkor föl, mert az SZTK megállóban a parkoló autók, az útban lévő fák miatt nem lehetett volna rendesen pozicionálni az ernyőt, gyakorlatilag két trolibusz nem tudott ugyanúgy egymás után beállni a megállóba, és mint föntebb írtuk, a sikeres csatlakozáshoz az is kell, hogy a troli a drót alatt legyen, így akkor nem próbálkozott vele az SZKT.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!