Kis távolságokra, franciául

Török Imre   ·   2012.08.16. 20:00
00

Az idősebb vasutas kollégák annak idején azt mondták, hogy az SNCF minden energiáját a TGV hálózat fejlesztésére fordítja, így a hagyományos hálózat és a regionális közlekedés nagyon elhanyagolt állapotba került. Ez a megállapítás a kilencvenes évek második feléig nagyjából igaz is volt, legalábbis a gördülőállomány életkorát tekintve. A jelentős változást az úgynevezett TER modell bevezetése hozta. Ennek lényege, hogy a regionális közlekedés támogatására szolgáló pénzeket nem kormányzati szinten osztják szét, hanem továbbutalják az egyes régiókhoz, és az SNCF az egyes régiók tanácsaival köti meg a közszolgáltatási szerződést. Ezáltal a településeknek nagyobb beleszólásuk van a közlekedésszervezésbe és a tarifarendszerbe, továbbá megrendelői szerepkörben jobban magukénak érzik a vasutat, és hatékonyabban tudják számon kérni a szolgáltatás megfelelő minőségét. Az ilyen vonatok TER, azaz Transport Express Régional márkanév alatt közlekednek. A TER modellt 1997-ben vezették be néhány kísérleti régióban. A kezdeti próbák sikeresnek bizonyultak, a szolgáltatások minősége javult, és az utasszám is növekedett, így mára Ile de France (Párizs környéke) és Korzika kivételével minden régióban ilyen modell alapján történik a közlekedésszervezés.

A vonatozáshoz először jegyet kell venni. Helyjegyes távolsági vonatokra csak a sárga automatából lehet jegyet vásárolni, a TER chipkártyát pedig csak a TER automatában lehet feltölteni. Sima vonatjegy mindkettőben vásárolható, de csak chipes bankkártyát fogadnak el. Ennek hiányában hosszas sorbanállásra számíthatunk a pénztárban<br>A képre kattintva fotógaléria nyílik<br>(a szerző felvételei)

Az egyes régiók közszolgáltatási szerződései nyilvánosak. Érdemes belenézni például a Centre régió közszolgáltatási szerződésébe. A többszáz oldalas francia jogi szöveg természetesen nem túl érdekes, azonban a dokumentum végén a mellékletek között komplett arculati kézikönyvet és járműleltárt is találhat az érdeklődő.

Felszállás előtt a jegyet le kell pecsételni a sárga készülékkel, illetrve a TER chipkártyát le kell húzni a TER kártyaterminálon. Ennek elmulasztása elvileg 25 eurós bírságot von maga után, de a gyakorlatban elnézőek a jegyvizsgálók

A regionális tanácsok szerepe nemcsak a szolgáltatások megrendelésére korlátozódik, hanem gyakran a járműbeszerzések finanszírozásába is beszállnak külön szerződéseket kötve. A járműbeszerzéseket az egyes régiók összehangolják, és így nagyobb tételben kedvezőbb feltételekkel tudnak új vonatokat vásárolni. A járműveken általában feltüntetik a TER-régiójuk nevét és arculati elemeit. Az új beszerzések miatt feleslegessé váló régi járművek sokszor a román vasútvonalakon kezdenek második életet.

A leggyakoribb TER jármű az AGC (Autorail à grande capacité). Ennek több alváltozata is van: X 76500 – dízel; Z 27500 – villany 1500 volt egyenáram/25 kilovolt váltóáram; B 81500 – dízel/villany 1500 volt egyenáram; B 82500 – dízel/villany 1500 volt egyenáram/25 kilovolt váltóáram (a képen, Lyon Part Dieu állomáson)

A közlekedésszervezésben ott is célkitűzés az ütemes kínálati menetrend kialakítása, de ezt még nem mindenütt sikerült elérni. Ha megnézzük a Rhone-Alpes régió járathálózatának térképét, akkor látható, hogy sok helyen van párhuzamos vonat- és buszközlekedés. Ennek oka, hogy a vonatok tipikusan a magyar gyors- és sebesvonatoknak megfelelően csak a nagyobb utasforgalmú állomásokon állnak meg. A mindenütt megálló személyvonatok helyett inkább buszokat közlekedtetnek. Szerencsére azonban a buszokon a vonatjegy és bérlet érvényes, az SNCF menetrendi keresőjében szerepelnek „Autocar” címkével, továbbá közvetlenül az állomások elől indulnak, így szervesen illeszkednek a TER hálózatába.

Kapcsolódó hírek