Kitérő volt, nincs

iho   ·   2016.06.21. 18:45
00kicsi

Miért is tulajdonít portálunk ekkora lehetőséget egy csonkavágánynak? A volt HÉV-üzem egyik emblematikus elemét bontják szét a munkagépek. Az 1899-ben indult Budapest-Budafoki Helyiérdekű Villamos Vasút (BBVV) örökségét átvéve egészen 1963 első napjáig jártak a zöld szerelvények a Fehérvári úton át Budafokra, Nagytéténybe, Budaörsre, Törökbálintra. Emellett a villamosvasút (BSZKRT, FVV) betétjáratokat is közlekedtetett, hol Budafok Forgalmi telepig, hol Albertfalva kitérőig.

Legutoljára a 18-as fordult itt. A képre kattintva galéria nyílik (Antal Dániel felvételei)

A csonkavágány a történelmi Budapest városhatárán, tulajdonképpen nem is Albertfalván (pár méter híján), hanem Kelenföld déli peremén fekszik. Utoljára – a Savoya park bevásárlóközpont és az odáig vezető villamosvágány megépüléséig, 2005-ig – a 18-as villamos szerelvényei fordultak itt, azóta csak operatív végállomásként, forgalmi zavarok esetén visszafordító helyként üzemelt. Hátránya a mai hálózatban abból fakadt, hogy csak a Körtér felől volt bejárható, ellentétes irányban a fordítás háromszori visszafogással járt. Helyére egyszerű vágánykapcsolat épül majd be, amely a szerelvényfordításnál előny, azonban a műszaki hibás villamosok tárolását nem teszi lehetővé.

Sárga, de nem villamos

A kitérő megszüntetése mellett – a szintén a HÉV-korszakból megörökölt, oldalsó vezetésű villamospálya megmarad – minden megálló egységes, az esélyegyenlőségi előírásoknak megfelelő, 26 centiméter magas, legalább 35 méter hosszú peront kap, jegyautomatákat, Futár-kijelzőket helyeznek el.

Ez a vágányzár ad alkalmat a megújuló Budafok kocsiszín vágánykapcsolatainak kiépítésére is. A régivel ellentétben az új hálózaton mindkét irányból könnyen a remizbe vonulhatnak a villamosok, és a Forgalmi utcai deltának is lesz közvetlen kocsiszíni kapcsolata.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Nyugat-Balkán felé terjeszkedik a TEN-T

iho/vasút   ·   2021.01.24. 19:05

A transzeurópai közlekedési hálózat létrehozása rendkívül fontos az európai integrációs folyamatban, hiszen a magáncélú utazás mellett a vállalkozásoknak is könnyebbé teszi a szállítást, aminek fontosságára a koronavírus-járvány is rámutatott.

Repülés Katonai repülés

Elment az utolsó Puma is

MTI/iho   ·   2021.01.24. 09:10

Végső búcsút vettek szombaton Budapesten a 97 esztendős korában, december 30-án elhunyt Frankó Endre nyugállományú főhadnagytól, aki a legendás 101. Puma Honi Légvédelmi Vadászrepülő Osztály utolsó, harcban is bevetett pilótája volt.