Kőbánya, ahol mindig zöld (lesz) a fű

Kemsei Zoltán   ·   2014.01.18. 15:45
00

Az első, igaz, még csak műfüves pályarészt a Mester utcában, a számát gyakran cserélgető, ma 51-es villamos vonalának rövid szakaszán adták át 2010-ben. Valódi füves villamospálya Európa több nagyvárosában, sőt, a nemrég átadott szegedi és a majdnem kész debreceni 2-es villamos vonalán, továbbá Miskolcon, a meghosszabbított vonalon is van. Szintén ilyen burkolattal látta el a törökőri teherpályaudvar helyére költözött cég a gödöllői HÉV és a nagyvasút közötti, üzemi szállításokra használt vágányt a saját területén.

A gimnázium melletti szakasz, szinte csak a régi pálya eltávolításával végeztek<br>A képre kattintva galéria nyílik<br>(a szerző felvételei)

A 3-as és a 28-as villamos vonalának közös szakaszán, a Kőrösi Csoma Sándor úton épül füvesített pálya az Ónodi utca és a Liget tér között. Az esztétikumon kívül nem elhanyagolható szempont az sem, hogy zaj- és porcsökkentő, arról leginkább az ott lakók tudnának mesélni, hogy milyen porfelleget kavart egy-egy villamos, vagy a pályán végighaladó, szirénázó mentőautó. A füves pályát gondozni is kell. Az automatikus öntözőrendszer alapkövetelmény, nem lehet mindig megvárni, hogy essen az eső. Felmerülhet a kérdés azonban: ki is fogja a füvet nyírni? A különböző közösségi portálokon, blogokon megjelent ötlet (fűnyírót kötni a villamos mögé) kézenfekvő lenne, de a kivitelezés hagyhat némi kívánnivalót maga után. Szóba kerülhet a valóban teljesen univerzális Unimoghoz fűnyíró-porszívózó adapter beszerzése is, de értesüléseink szerint végleges döntés még nem született.

A régi villamosmegálló helye az Ónodi utcánál

A pályát, az alépítményt természetesen másképp kell előkészíteni, megépíteni, mintha hagyományos villamospályáról lenne szó. A Kőrösi Csoma Sándor úton igen mélyre ástak le a markológépek, majd az egyengetés után a betonalap leterítése következett. Az alapra a sínszálakat tartó betonvályúk épülnek, amelyekbe körülöntéses technológiával rögzítik a Phoenix-rendszerű síneket. Bizonyos távolságonként természetesen a betonvályúk távtartására is szükség van, ezt külön elemekkel oldják meg. Az automatikus locsolórendszer, a föld és természetesen a fű így a sínszálak közötti teljes területet elfoglalja. A füvesített pályák építésére nem létezik egységes standard, Magyarország hasonló villamospályái (Szeged, Debrecen) is egymástól különböző technológiával épültek, Budapesten az 1-es és a 3-as villamos vonalán is egyedi rendszer épül.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek