Közösen, zölden – Volánbusz a fenntartható közlekedésért

iho/közút   ·   2022.04.26. 09:00
eCITARO

Ha a fenntarthatóságra törekszünk, előnyben kell részesítenünk a közösségi közlekedést. Az egy személyre vetített, legtöbb kibocsátott károsanyag egyértelműen a személygépkocsiknak róható fel, vagyis a közszolgáltatásban résztvevő járművek igénybe vételével lényegesen kevésbé terheljük a környezetünket, mint az egyéni autózással.

A Volánbusz elkötelezett a fenntartható közösségi közlekedés megvalósítása mellett, és korszerű, kényelmes autóbuszok forgalomba állításával törekszik a megfelelő alternatíva megteremtésére. A közlekedési társaság e cél érdekében csaknem ezernyolcszáz új autóbusszal fiatalította flottáját, idén további ezer jármű üzembeállítását tervezi.

Ezer ember egyszerre történő elszállításához elég egy nyolckocsis vonat vagy tizenhárom busz, de autóból legalább kétszázra van hozzá szükség, ha pedig csak egy-két utas ül a személygépkocsiban, akkor hatszáznál is többre. Ha a közösségi közlekedést, például a buszokat részesítjük előnyben, máris sokat tettünk környezetünk megóvásáért.

A Volánbusz felelőssége a zöld célok elérésében hatalmas: Kelet-Közép-Európában az egyik legnagyobb buszflottával rendelkező autóbuszos szolgáltatóként hatezer buszt üzemeltet. A 2018-ban indult járműfiatalítási programnak köszönhetően az autóbuszpark szén-dioxid-kibocsátása a 2019-es 338 ezer tonnához képest máris 27 ezer tonnával csökkent, ami 15 ezer autó éves kibocsátásának felel meg. A társaság 2023-ig negyvenöt százalékkal csökkentené a tíz évesnél idősebb autóbuszainak számát, ezzel évente 3600 tonnával csökkenne a szén-dioxid-kibocsátás, 2030-ig pedig további negyvenöt százalékkal csökkenhet a tíz évesnél idősebb autóbuszok száma, ami éves szinten már 15 ezer tonna szén-dioxid-megtakarítást eredményezne a jelenlegi helyzethez képest. A vasúti és a közúti autóbuszos közlekedés egyesítése szintén fontos lépés volt Magyarország optimális, zöld közlekedésének megteremtésében, hiszen lehetővé tette a vidéki közlekedés összehangolását, a felesleges párhuzamosságok és a kihasználatlan járatok megszűnését, ezáltal az energiafelhasználás csökkentését. A MÁV–Volán-csoport célja a környezetvédelem terén a kvázi klímasemlegesség elérése 2050-ig, ennek legfontosabb eszköze a járműpark korszerűsítése.

A fenntartható közösségi közlekedés megvalósításához elengedhetetlen, hogy a korszerű, modern dízelüzemű autóbuszok mellett az alternatív meghajtású járművekre és a legújabb technológiák meghonosítására is nagy hangsúlyt fektessünk. A nemzeti buszstratégia része, hogy 2022-től, támogatásból kizárólag elektromos autóbuszok helyezhetők forgalomba a 25 ezer főnél népesebb településeken. A Volánbusz célja, hogy a 2020. bázisévhez viszonyítva 2030-ig a helyi autóbusz állomány ötven százaléka, 2050-ig a teljes autóbuszpark ötven százaléka elektromos jármű legyen.

A Zöld Busz Programnak köszönhetően a Volánbusz országszerte hasznos gyakorlati tapasztalatot szerzett alternatív meghajtású autóbuszok üzemeltetésében, illetve száz saját, lokálisan zéró károsanyag-kibocsátású elektromos busz beszerzésére nyert el kormányzati támogatást. A támogatott beszerzésből az első negyven e-busz tavaly megérkezett, a tesztüzemet követően fel is vette már a szolgálatot a budapesti agglomerációban. A fennmaradó hatvan is csatlakozhat még ebben az évben a flottához, hogy Székesfehérváron, Győrben, Zalaegerszegen, Egerben, Szolnokon és Szegeden zöldítsék a közösségi közlekedést.

Hogy miért jó az e-busz?

Mert az egy utasra lokálisan eső környezetterhelést alternatív meghajtású járművek üzemeltetésével tudjuk a leghatékonyabban csökkenteni. Az új buszok környezetbarát meghajtása tehát hozzájárul a korom-, a nitrogén-oxid- és a szénhidrogén-kibocsátás csökkentéséhez, ráadásul ezek a járművek csendesebbek is, így nyugodtabbá válik az érintett települések lakóinak élete.

Flottafejlesztésünkben elsőbbséget élveznek a zöld szempontok. A korszerű dízeljárművek és elektromos meghajtású autóbuszok mellett ötvenhárom CNG járművet is évek óta eredményesen üzemeltetünk. 2022-ben százhatvannégy CNG, vagyis sűrített földgázzal üzemelő jármű is érkezik flottánkba:

  • a fővárosi agglomerációban hetvenöt,
  • Szegeden tíz új jármű korszerűsítheti a helyi közlekedést,
  • míg Szolnokon negyven,
  • Zalaegerszegen harminckilenc

elővárosi kivitelű busz szolgálhatja az utasok kényelmét az év végétől.

A sűrített földgáz a hagyományos hajtóanyagokhoz képest alacsonyabb károsanyag (nitrogén-oxid, kén, nehézfém és korom) kibocsátást eredményez, a százhatvannégy új járművel várható jelentős kibocsátás-csökkenés az említett káros anyagokból. Emellett a CNG-motorok lényegesen csendesebben üzemelnek, mint dízelüzemű társaik, így kisebb a környezet zajterhelése.

Az elektromos meghajtás már a jelen, de a jövő energiaforrásait is figyelemmel kell követni. Február közepétől három héten át a HUMDA szervezésében, a Zöld Busz Program demonstrációs mintaprojektje keretében Magyarországon elsőként tesztelt a Volánbusz egy hidrogénmeghajtású autóbuszt a közösségi közlekedésben. A tapasztalatok biztatóak, a technológia rohamos fejlődésével a közeli jövőben elterjedhet a hidrogéncella használata is.

A Volánbusz kiemelt célja továbbra is a biztonságos és kényelmes utazás biztosítása, az utazási igények minél magasabb szintű kiszolgálása és a szolgáltatási színvonal emelése a fenntarthatóság megvalósítása mellett. Céljaink elérésén elkötelezett, több mint 18 ezer főt számláló csapatunk dolgozik országszerte körülbelül ötszáz munkakörben.

Szeretne velünk együtt tenni a fenntartható jövőért?

Böngésszen a karrierlehetőségek közt, és jelentkezzen a Volánbuszhoz még ma!

Támogatott tartalom

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek