Lesz szén-dioxid-adó! Elszigetelődik Európa?

iho/repülés   ·   2011.12.22. 12:00
airbus_cim

A legfelsőbb európai igazságszolgáltatási testület, az Európai Bíróság jóváhagyta az unió tervezetét az emissziókereskedelmi rendszer (ETS) légi közlekedési kiterjesztéséről január elsejével. Az unióból induló vagy odaérkező járatokhoz a légitársaságok olyan szennyezőanyag-kvótákat kell, hogy vásároljanak, mint az erősen szennyező hagyományos ipari üzemek, más vállalatok.

Az Európai Bíróság szerint az, hogy a valamennyi Európából és Európába tartó járat az ETS hatálya alá esik, megfelel a Nyitott Égbolt megállapodásnak, amely kizárja az amerikai és európai légitársaságok közti megkülönböztetést. A testület nyilatkozata hangsúlyozza, a rendelkezés csak a leszálló és induló járatokra vonatkozik, az uniós országok, óceánok és harmadik államok légterein átrepülőkre nem, tehát ily módon sem sérti a Nyitott Égbolt egyezményt, és nem sérti a területiség elvét sem.

Kondenzcsíkok Európa felett <br>(fotók: ICAO, Airbus)

Az amerikai légitársaságok szervezete, az Airlines for America és három taglégitársasága beadványukban azt állították, hogy az európai döntés nemcsak a Nyitott Égbolt megállapodással, hanem a kiotói jegyzőkönyvvel és a chicagói konvencióval is ütközik. A bíróság azonban egyfelől azt mondja, hogy az Európai Unió döntéseit nem határozhatja meg a konvenció, mert az unió nem tagja a konvenciónak, és a rendszer a kiotói jegyzőkönyv alapelveinek is megfelel, valamint nem sérti az egyes államok szuverenitását.

Amint erről korábban beszámoltunk, az Egyesült Államokban egy az elnök aláírására váró törvény kizárja, hogy az amerikai légitársaságok az ETS részei legyenek, az AfA feltehetően fellebbez a döntés ellen, méghozzá az Egyesült Királyság igazságszolgáltatási fórumán. A szervezet friss nyilatkozatában csalódását fejezi ki az ítélet miatt, és arra figyelmeztet, hogy ezzel a lépéssel Európa elszigetelheti magát a világ más részeitől.

Hol mennyi károsanyagkibocsátás keletkezik? Azért az is fontos adat, hogy a hajtóműbe bekerülő levegő 85 százaléka tisztán távozik

Ugyanakkor az AfA veszélyes precedensnek tartja, ahogy az ítélet a chicagói konvenciót kezeli, ezzel az unió sok más fontos nemzetközi egyezmény megszegésére is példát mutat. Az amerikaiak globális és szektorokra osztott megoldást szorgalmaznak, és jelzik, a taglégitársaságok alávetik magukat a döntésnek, és január elseje után is repülnek Európába, de fenntartják tiltakozásukat.

A légitársaságok nemzetközi szövetsége, az IATA elnöke szerint ilyen döntést csakis az ENSZ szakosított szervezete, az ICAO jogosult meghozni. Az IATA vezetője, Tony Tyler is úgy véli, hogy az ETS bevezetése a légitársaságok számára valójában nem hoz közelebb a kibocsátási problémák globális megoldásához. Az ICAO már korábban javasolta a döntés átgondolását Brüsszelnek, az IATA-elnök szerint a földön sokfelé  egyre nő az ellenállás az európai döntéssel szemben.

Az unió az ICAO-val együttműködve a globális megoldás érdekében kellene, hogy együttműködjön – hangzik a légitársaságok nemzetközi szövetsége elnökének nyilatkozata, amely arra is emlékeztet, hogy a repülőgépek üzemeltetői már megtették a maguk ajánlásait az üzemanyag-felhasználás csökkentésére, és ezzel a kibocsátás visszafogására 2020-ig, illetve 2050-ig.

Négy nagy kínai légitársaság pedig ezután tervez keresetet benyújtani az emissziókereskedés kötelezővé tétele ellen az unióba berepülő és onnan induló légitársaságok számára.

A repülőgépgyártók elkötelezettsége a környezet megóvása mellett: az Airbus hirdetése

Kapcsolódó hírek