M86-os főút, Enese elkerülő: nem számítanak előnyökre
A megye déli részét érintő szakaszt egyben készíti elő a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF). A csornai elkerülőtől a megyehatárig tartó, 41 kilométeres szakasz építési engedélye már rendelkezésre áll, és vélhetően a kiviteli tervekkel is elkészülnek hamarosan. Jövőre várható a területrendezés és a régészeti munkálatok megkezdése, valamint a közbeszerzési kiírás. A jelenlegi tervek szerint a déli út munkálataival várhatóan 2015-ben végeznek – írja a Kisalföld.hu.
A dél-rábaközi szakasz építése megmozgatta a környékbeli polgármesterek jó részének fantáziáját is. Többek között Beleden és Vásárosfalun is terveznek a főút gazdaságfejlesztő hatásaival. Az elképzeléseknek van némi alapja, hiszen a 85-ös út siralmas helyzete az egyik oka annak, hogy például Kapuvárt is elkerülik a nagyobb befektetők.
Vásárosfalun számos tervet dédelgetnek a főút építésével kapcsolatban. Molnár Sándor polgármester a lap érdeklődésére azonnal sorolta az elképzeléseket: kerékpárút fejlesztését, szabadidőközpont megépülését és a helyi turizmus fellendülését is említi.
– Erősen készülünk a beruházásra, hiszen községünkhöz nagyon közel vezet a nyomvonal, annyira, hogy a faluhatár egyharmada beleesik a főút építésébe – mondta a polgármester. Természetesen az érintett földtulajdonosok örülnek ennek, hiszen ezeket az amúgy is elaprózott földeket kisajátítja a beruházó. Mivel az egyik felhajtó a község és Beled környékén lesz, ennek gazdaságélénkítő hatására számít Vásárosfalu vezetése is. Ahogy Molnár Sándor kifejtette, a közelükben működő bányára, mint alapanyag-ellátóra is számíthat a beruházó, ám a főút megépülése után ebből a bányából egy szabadidőparkot szeretnének létrehozni a környékbelieknek.
– Emellett reményeink szerint a Beledet Vásárosfaluval összekötő út felett megy majd el a főút, ami lehetővé teszi, hogy ide egy kerékpárutat létesítsünk – mondta Vásárosfalu első embere.
Hasonlóan nagy tervekkel várja a beruházást Tompáné Balogh Mária. Beled polgármestere is a csomópont gazdaságélénkítő hatásában bízik. Mint mondta, a kisváros jelenlegi iparterületére már a jövő évben elindítják az ipari park cím megszerzését. A vasút és a Wiedenmann cég környékén egy legalább húszhektáros területet alakítana ki a városháza, amely abban reménykedik, hogy a jó minőségű közlekedés befektetőt is hozhat a környékre.
– Korábban is többször tartottunk az úttal kapcsolatos fórumokat, hiszen a gazdák és a környékbeliek egy részének még hiányosak az ismeretei az új úttal kapcsolatban – tájékoztatott a polgármester. A környéken számos gazdát és a térség egyik legnagyobb mezőgazdasági cégét is érinti a beruházás. Tompáné Balogh Mária hozzátette: akik spekulatív szándékkal vásároltak itt földet, csalódhatnak, hiszen a beruházó előre meghatározott, szabott áron vásárolja fel a területeket.
Nem mindenki osztja azonban a két dél-rábaközi település optimizmusát.
Páli polgármestere kijelentette: eddig sem volt nagy beleszólásuk a beruházás menetébe, egyelőre nem számít komolyabb előnyökre települése számára. Póczik András szerint annyi dátumot hallottak már az út elkészültének végére, hogy csak abban az esetben kezdenek el gondolkodni a lehetséges előnyökről, ha majd „a kapuban kopogtatnak az útépítők".