Nincs érdeklődés a magáncégek buszjárataira

Takács Zsolt   ·   2012.04.23. 19:30
400_1

Az április 15-én érvénybe lépett menetrendváltozás sok száz vonat lemondásán kívül némileg átrendezte az autóbusz-közlekedést is. Noha a hivatalos kommunikáció csak a megszűnő expresszbuszokról szólt, valójában lényegesen több új buszjárat indult, mint ahány leállt. Győr-Moson-Sopron megyében is ritkult a közlekedés némelyik vonalon.

A Sopron–Csorna–Győr–Budapest viszonylaton gyakorlatilag már nem is közlekednek járatok. Sopronból csak győri átszállással lehet eljutni busszal a fővárosba. Egy járat van, ez a hét minden napján indul reggel 5.30-kor. A ritkítás persze nem érintette az igazi csúcsforgalmi időszakot, a hetek utolsó tanítása napján további négy járat közlekedik. Keddenként van egy plusz járat 12.45-kor.

A minisztérium azzal indokolta a járatok megritkítását, hogy a Győr-Budapest közötti személyforgalmat a vasút ki tudja szolgálni, hiszen jó minőségű a vasúti pálya, és ütemes menetrend jellemző az 1-es fővonalon. A párhuzamosságokat kívánják kiszűrni a buszjáratok megszüntetésével, más szavakkal a közpénzek felhasználása hatékonyabb, ha a két alágazat nem versenyez egymással, ha nem köt le mindkettőnél államilag támogatott kapacitásokat ugyanaz az irány. Az utasok a vonatra hagyatkozhatnak.

Ritkán állnak már autóbuszok Győrben a 4-es kocsiállásnál

Ám többen arra is panaszkodtak, hogy a vonatokon zsúfoltság van. Megesik, hogy az intercity vonatokra elfogynak a helyjegyek, sokan ezért az ajtók előtti részeken és a közlekedőfolyosón kénytelenek utazni. Persze van, akinek kényelmesebb volt a busz, mert például Pestről busszal mennek tovább vagy egyszerűen céljukhoz közelebb van a busz valamelyik megállója, mint a pályaudvar. Ők igénybe kell, hogy vegyék a fővárosi közlekedést is.

A MÁV-Start-nál, reagálva a fenti felvetésekre, azt a tájékoztatást adták az ihónak, hogy igyekeznek az utasforgalomhoz igazodó szerelvényeket összeállítani, elkerülve ezzel a tumultust és az ebből adódó kellemetlenségeket.

Az elmúlt hetekben több médiumban és fórumon jelentek meg hirdetések autóbuszjáratokról, melyeket magáncégek szerveznek. Az Eldorádó Utazási Ügynökség győri irodája napi egy járatpárt hirdet Győrből 6.30, Budapestről 17.00 órai indulással. Kérdésünkre elmondták: eddig még nem tudták elindítani egyik buszt sem, mivel nagyon kevés volt az érdeklődő.

A cég egyébként 2000 forintos jegyárért kínálja a közvetlen járatokat. Ugyanakkor – mivel nem közszolgáltatásról, hanem magánvállalkozásról van szó – a jegyárra nincs állami támogatás, tehát a diák- és nyugdíjaskedvezményre, illetve további más kedvezményekre sem jogosult az utas.

A teljes árú Volán menetjegy ára Győr és a főváros között egyébként 2520 forint. Aki nem jogosult kedvezményre, jobban járna a meghirdetett különjárattal, ám a kedvezménnyel utazó diákok, nyugdíjasok szempontjából a magánbusz lenne költségesebb. Hiszen a tanulómenetjegy ára csak a fenti összeg fele. Vasúton szintén 2520 a tarifa, ám itt péntektől vasárnapig, 26 éves kor alatt, 33 százalékos kedvezménnyel is válthatunk jegyet. Ehhez tanulói jogviszony sem kell. Ebben az esetben a gyors- és személyvonatokon 1690 forintért utazhatunk.

Menetidő tekintetében az intercity vonatok a nyerők, hiszen másfél óra alatt megteszik az utat Győr és a Keleti pályaudvar között. Igaz, ezek drágábbak is a helyjegy, illetve a pótjegy miatt. A gyorsvonatok menetideje nagyjából egy óra és ötven perc. A Népligetbe egyébként szintén ennyi idő alatt jutnak el az autóbuszok.

Kapcsolódó hírek