Már a vasúti karbantartójárművek is kibocsátásmentesek lehetnek

iho/vasút   ·   2021.01.13. 18:00
abb_karbantartojarmu

A Railcare akkumulátoros hajtású járművének elektromos hajtásláncát az ABB és az Epiroc közösen fejlesztette ki.

A vasutak biztonságát és tisztaságát fenntartó gépek gyártására szakosodott svéd Railcare azzal a céllal dobta piacra a világ első akkumulátorral hajtott többcélú vasúti karbantartójárművét (Multi-Purpose Vehicle, MPV), hogy a vasúti karbantartási projektek „zöld” beszállítója lehessen. A záró károsanyag-kibocsátású többcélú vasúti jármű elektromos hajtásláncát az Epiroc AB fejlesztette ki, együttesen használva fel benne az ABB új AMXE folyadékhűtéses elektromos motorjait és HES880 típusú mobil hajtásait.

A jármű saját áramforrással, vákuumszivattyúkkal, hidraulika-rendszerrel és kezelőfülkével van felszerelve. A jármű két feltöltés között négy–hatórányi munkavégzésre elegendő energiával rendelkezik, ami nagyjából egy éjszakai műszak hosszának felel meg. 

Az ABB szerint a Railcare-rel közös projekt megmutatta, hogy az alacsony széndioxid-kibocsátáson alapuló fenntartható jövő megteremtése érdekében akár a legnehezebb járművek villamosítása is sikerrel valósítható meg.

Az Epiroc a föld alatt használt bányászati és infrastrukturális berendezések egyik globális piacvezető beszállítójaként modulrendszerű, méretezhető e-hajtásláncplatformot fejlesztett ki a Northvolt akkumulátoraival felszerelt többcélú járműhöz. A platform az ABB új AMXE típusú nagy teljesítményű villanymotorjai közül négyet foglal magában. A kompakt, állandó mágneses, folyadékhűtéses motorok a legzordabb környezeti viszonyok között, komoly igénybevételt jelentő alkalmazás során is tökéletesen megállják a helyüket. A motorok vezérléséért az ABB masszív és sokoldalú, HES880 típusú folyadékhűtéses hajtása felel, mely már eddig is bizonyított a járművontatás és a tengerhajózás, valamint az ezeket támogató alkalmazások területén.

Az Epiroc Rocvolt és az ABB már egy ideje együttműködik: a föld alatti bányaművelésben használt járművei új generációjába már az ABB motorjai és hajtásai kerülnek; a Railcare MPV-projekt a kooperáció folytatása. Az e-hajtáslánckoncepciót elsősorban a bányászat igényeinek szem előtt tartásával dolgozták ki, a többcélú jármű azonban bizonyítja, hogy azt szélesebb körben, más olyan berendezéseknél is lehet alkalmazni, amelyeket zord környezeti viszonyok között üzemeltetnek, és jellemzően dízelmotorokkal hajtanak meg.

A dízelmotorok károsanyag-kibocsátásának megszüntetése mellett az MPV másik nagy előnye a csendes működés. Ez azért különösen fontos szempont, mert a vasúti karbantartójárművek sokszor az éjszakai órákban dolgoznak a városok területén. A zéró károsanyag-kibocsátás és a csendes működés együttes előnyei új alkalmazási területeket nyithattak meg a Railcare előtt, így többek között a metróhálózatok és a nagy kiterjedésű bányák hosszú, föld alatti járataiban való felhasználás lehetőségét.

A karbantartójármű prototípusának tesztelése jelenleg is zajlik Svédországban, a sorozatgyártás várhatóan 2021-ben kezdődik meg. A Railcare egyelőre három ilyen jármű megépítését tervezi, melyekkel a skandináv országok és az Egyesült Királyság területén üzemeltetett saját flottájának régi dízelüzemű járműveit kívánja kiváltani. A későbbiekben világszerte szeretnék értékesíteni ezeket a gépeket.

Az ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) egy vezető globális technológiai vállalat, amely a társadalom és az ipar átalakulását ösztönzi egy hatékonyabb és fenntarthatóbb jövő megvalósítása érdekében. Az energetikai, robotikai, automatizálási és hajtás portfólióinak különböző szoftverekkel való összekapcsolásával az ABB kitolja a technológia határait, hogy ezzel a teljesítményt új szintre emelje. A kiválóságáról több mint 130 éve jól ismert ABB sikerességét a világ több mint száz országában foglalkoztatott 110 ezer munkatársa garantálja.

Az ABB Magyarországi vállalata, az ABB Kft. 1991-ben alakult, azóta az egyik vezető szállítóként van jelen a hazai közmű- és energetikai szektorban.

(X)

(Borítókép: ABB)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Másfél hét múlva egy hónapra leáll a Nyugati

iho/vasút   ·   2021.06.07. 15:00

A tetőfelújításon felül a vágányokhoz is hozzányúl a MÁV, ezért június 19-étől július 17-éig számos, a Nyugatiból induló vagy érkező vonat végállomása megváltozik. Buszos pótlás nem lesz, vonatösszevonások viszont igen.