Megérkezett Jancsika, azaz Honzík, a ČD ötvenedik bérelt Vectronja
December közepétől már a Metropolitanokat is Vectron továbbítja a Messerschmittek helyett.
Sikeresen lezárult az összesen ötven Siemens Vectron villamos mozdony bérlésére vonatkozó szerződés, amelyet a Cseh Vasutak az RS Lease (RSL) mozdonybérlő vállalattal kötött. A cseh vasúti személyszállító vállalat a napokban vette át a szerződés tárgyát képező utolsó, ötvenedik vontatójárművét. A jubileumi ötvenedik példány a Honzík (magyarul Jancsika) nevet kapta, amit a mozdony „mellkasára” írtak, egy 50-es számmal is megtoldva.
A cseh állami vasúttársaságnak így most már összesen hatvanegy Vectronja van, még további ötven átvételéről magával a gyártóval állapodott meg a cég. A ČD Vectron-flottája lízingelt és saját tulajdonú gépek keverékéből áll. Az első Vectronokat az RSL-től 2021-ben vette át. 2031-ig van opciós szerződés, amely lehetővé teszi a mozdonyok megvásárlását a ČD által. A vasúttársaság már élt is ezzel a lehetőséggel, idén az ötven gépből tízet megvásárolt. A modern gépek intenzív használatát az is bizonyítja, hogy a 2021-ben átadott mozdonyok ma már fokozatosan elérik az egymilliomodik futáskilométerüket.
Korábban a ČD már megvásárolt egy Vectront közvetlenül a gyártótól, amelyet a Velimi Tesztpályán kétszáz kilométer/óra feletti sebességgel történő tesztüzemre is alkalmassá tettek. A társaság további tíz mozdonyt bérel az ELL-től is, elvileg 2027-ig. A tervek szerint 2026-ban ötven 230 kilométer/óra sebességre alkalmas változatú mozdony átvételét tervezik közvetlenül a gyártó Siemens Mobility-től. A Cseh Vasutak ezeket a mozdonyokat főként a ComfortJet-, InterJet- és Railjet-szerelvények továbbítására fogja alkalmazni a nemzetközi forgalomban.
Az új menetrendben, 2024. december 15-étől már 49 Siemens-gyártmányú gép fog közlekedni a ČD-nél, amik naponta több mint 47 ezer kilométert tesznek meg. A belföldi járatok mellett nemzetközi járatokat is kiszolgálnak majd, eljutnak például Hamburgba, Kielbe, Varsóba, Kassára, Zsolnára, de Budapestre is ezek a gépek fogják továbbítani a Metropol, illetve Metropolitan vonatokat. Az új ComfortJet-szerelvények bevetését követően a Vectronok Bécsbe és Grazba is eljutnak majd. A korszerű gépeknek köszönhetően a Cseh Vasutak fokozatosan kivonja a forgalomból a legidősebb vontatójárműveit, így a 150.2-es, 151-es és 371-es sorozatú mozdonyokat.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!