Megkapja a kilencmilliárdos fővárosi kölcsönt a BKV
Megkapja a kilencmilliárd forintos tulajdonosi kölcsönt a BKV. Emellett megszavazta a közlekedési társaság tervezett hatmilliárdos támogatását is szerdai ülésén a Fővárosi Közgyűlés. Döntöttek arról is, hogy a kormánnyal folytatott eredményes tárgyalások befejezéséig zárolják a fővárosi intézmények kiadásaira szánt összeg 10 százalékát, és az önként vállalt – a törvény szerint nem kötelezően elvégzendő – feladatokra szánt pénzt. A kilencmilliárdos hitelt április 30-ig kell visszafizetni.
A vitában az ellenzéki szocialista képviselők azt javasolták, hogy az önkormányzat adja vissza nem térítendő támogatásként a kilencmilliárd forintot. Jelenleg ugyanis semmit nem lehet tudni arról, a kormány hogyan tervezi a BKV támogatását, viszont kormányzati segítség nélkül a társaság semmiképpen nem tudja visszaadni az önkormányzati kölcsönt.
Azt Tarlós István sem cáfolta, hogy állami támogatás nélkül a közlekedési társaság fizetésképtelen lesz. A főpolgármester azonban inkább azt hangsúlyozta: a főváros és a BKV közszolgáltatási szerződése április 30-án lejár. Az uniós szabályozás szerint ezután már csak olyan megállapodást lehet kötni, amelyben a BKV-tól megrendelt szolgáltatásoknak megvan a fedezete, a cég működése biztosított. A városvezető szerint ha az állammal közösen nem tudják megoldani a BKV finanszírozását, akkor május 1-jén egyetlen busz vagy villamos sem fog kimenni az utcára.
A kormányzati döntésről Tarlós István annyit mondott: információik szerint a kabinet a napokban tárgyalja a főváros javaslatát. Ebben a tarifaemelés például nem szerepel. A főpolgármester közölte: a jövedelmekhez viszonyítva Magyarországon az egyik legdrágább a tömegközlekedés, az emeléssel nem tudnának újabb bevételeket szerezni, inkább a bliccelők száma nőne. A főváros egyébként nem tervez járatritkítást sem, csak akkor vizsgálnák meg ezt a kérdést, ha a közszolgáltatási szerződés megkötése másképp nem lehetséges.
A főváros egyébként a 32 milliárd forintos állami normatíva zárolásának feloldását, illetve további 21 milliárd forint állami támogatást kér. Emellett további források bevonásának biztosítását, amelyet az ülésen nem részleteztek, de a hírek szerint a közlekedési adó bevezetéséről és az egységes fővárosi parkolási rendszer felügyeletéről van szó. Felmerült a főváros és a kerületek közötti forrásmegosztás módosítása, de ezt az öttagú fővárosi tárgyalódelegáció egyik tagja, Rogán Antal – aki egyben parlamenti képviselő és az V. kerület polgármestere is – nem támogatja.