Meglepetés: bemutatót repülnek a Boeing-gépek!
A júliusi farnborough-i repülőszalonon a Dreamliner repülni is fog, nemcsak a földön látható majd – jelentette be a repülő közvélemény nem kis megdöbbenésére az amerikai gyártó. Az eddigi alkalmakkor ugyanis rendszerint a konkurens Airbus gépei villogtak a levegőben és repültek elképesztő, a normál üzemeltetési rezsimen túli, erősen bedöntött – sőt, az A400 teherszállító esetében 90 foknál is túl döntött – fordulókkal.
A Boeing szakemberei korábban általában azzal magyarázták gyakorlatukat, miszerint csak a harci gépeik mutatkoznak be repülés közben, hogy a nézők számára nem biztos, hogy vonzóvá teszik az utasszállító típusokat holmi műrepüléssel, ami miatt amúgy erősen felkavarodna a gyomra az utazóközönségnek, ha a fedélzeten lenne. A komoly vásárlók pedig amúgy sem ilyen típusú bemutatók alapján döntenek, hanem a gép normális üzemi paraméterei szerint.
Most július 9 és 15 között egy héten át mégis minden nap kivontatják majd a 787-est a statikus kiállításról és repültetik is a gépet, amely egyébként a Qatar Airways első Dreamlinere lesz. A vadonatúj gép a napokban szállt fel először.
A statikus kiállítás része lesz (tehát nem repül) az amerikaiak egy másik utasszállítója, legnagyobb most gyártásban lévő keskenytörzsűje, a Boeing 737-900ER, de ez a gép csak a szakmai napokon lesz látható. A légiműsor egyik legnagyobbja is a Boeingé lesz, a C-17-es nehéz katonai szállítógép, amely azonban már sokszor repült bemutatót (Magyarországon, a kecskeméti katonai repülőtalálkozón is), az pedig az amerikai cég mondhatni standard műsorszáma, hogy a többfeladatú harci gép, az F/A-18E/F Super Hornet is lerepüli a maga szokásosan kemény programját. Viszont megintcsak ritkább csemegének ígérkezik a levegőben látni a Bell Boeing V-22 Osprey dönthető rotorral működő, helikopterként és légcsavaros gázturbinás szállítógépként repülő konstrukcióját, amit mindezidáig csak amerikai színekben állítottak hadrendbe.
A statikus kiállítás részeként látható lesz majd az F-15E Eagle, és az Apache harci helikopter. A Sasnak tehát még nem hozzák el azt a „csendes”, „Silent Eagle” prototípusát, ami egyébként a leginkább érdekli a szakembereket: a jólismert csapásmérőnek ez az a változata, aminek a fegyverzete az eredeti verzió illeszkedő tartályainak helyén, légellenállás és radarvisszaverődés nélkül bújik meg és teszi alacsonyabb észlelhetőségűvé a támadó gépet.
Sok más kiállítási tárgy és rendszer mellett a fő attrakció a sajtó számára természetesen a szakmai napok egyikén várható sajtótájékoztató: a Boeing és az Airbus egymásnak szánt, sokszor nem annyira viosszafogott üzenetei rendszerint a fő helyet foglalják el a Farnborough első napjairól megjelenő híradásokban.