Megnéztük a Mercedeseket
Sajnos jóval ritkábban érkeznek új buszok a fővárosba a kelleténél: az utóbbi 15 évben mindössze 114 Ikarus 412-est és 150 Volvo 7700A-t sikerült beszerezni, ami az állomány húsz százalékát sem teszi ki. Ez nagyon kevés, jobb helyeken ennyi idő alatt általában a teljes flottát, vagy legalábbis a nagyon nagy részét lecserélik. Az utóbbi évben ugyan 100 használt busszal is frissült a BKV buszparkja, de ez csak a szintentartáshoz volt elég.
A következő három hónapban érkező 159 Mercedes tehát kellett már, mint egy falat kenyér, de a fővárosok tekintetében sajnos még így is Budapest „büszkélkedhet” majd a legidősebb járműparkkal Európában, hiszen az átlagéletkor jelenleg 18 év körül van, a legrégebbi Ikarus idén már veterán korba lép, vagyis 30 éves lesz.
Sokan teszik fel a kérdést még a mai napig is, hogy miért nem magyar buszokat vásárolnak? Ehhez érdemes elolvasni a BKK közleményét, amelyből kiderül, hogy bár a követelményeiknek magyar gyártók is megfeleltek, végül egyik sem adott be ajánlatot, az összes pályázó külföldi busszal indult.
Az elbírálásnál a VT-Transman bizonyult a legjobbnak, Európa jelenlegi legnépszerűbb autóbusztípusával. Májusban tehát 50 Citaro áll forgalomba Budapesten, majd júniusban és júliusban további 50-50. Összesen azonban 159 buszt – 79 szólót és 80 csuklóst – szerez be a cég, kilenc ezekből tartalék lesz, hogy a 150 darabos kiadást mindig tartani lehessen.
A szerződés nyolc évre szól, bár ahhoz, hogy az új Citarókat 2021-ben még korszerűbb buszokra lehessen cserélni, minden évben legalább ennyi buszt kellene vásárolni.