Megvan a pénz az egyiptomi kocsik sorozatgyártásához

iho/vasút   ·   2020.04.22. 18:00
1iptom88

Az Egyiptomi Vasutak (ENR) igazgatótanácsának elnöke megkapta a hivatalos engedélyt a hitelmegállapodáshoz az egyiptomi magyar nagykövettől, ezzel történetének legnagyobb járműbeszerzését hajthatja végre a vasúttársaság: összesen 1300 orosz és magyar gyártású vasúti kocsit vesznek az orosz Transzmasholdingtól (TMH). A hitelengedély a finanszírozás kérdésének utolsó mérföldkövét jelenti.

A beruházáshoz szükséges hitelt a magyar Eximbank és az orosz Roseximbank nyújtja, melyhez a fedezetet a két ország nemzeti export-import ügynökségei garantálják: magyar oldalon a Magyar Exporthitel Biztosító Zrt. (Mehib), orosz részről pedig az Exiar.

A Transzmasholding elnök-vezérigazgatója, Kirill Lipa elmondta: az egyiptomi üzlet a vállalat elsődleges prioritásai között szerepel, mivel nemcsak a TMH szakmai ambícióit egészíti ki: hozzájárul Oroszország Egyiptommal és Magyarországgal való kapcsolataihoz, kibővíti az orosz vállalkozások nemzetközi jelenlétét, valamint az orosz közlekedési ipar fejlődését is segíti. A megállapodás bejelentésekor elhangzott: a koronavírus-válság ellenére a felek minden tőlük telhetőt megtettek annak érdekében, hogy a szerződés hatályba léphessen.

Az első két, prototípus kocsi után a sorozatgyártáshoz is megvan a banki hitelengedély (fotó: Vörös Attila)

A még 2018 szeptemberében kötött, nagymérvű üzlet értelmében a TMH ötszáz légjavítós és ötszáz légkondicionált, harmadosztályú kocsit, 180 másodosztályú, légkondicionált, kilencven első osztályú, légkondicionált járművet, valamint harminc másodosztályú, légkondicionált étkezőkocsit épít meg, várhatóan öt év alatt. A negyvenévnyi üzemre tervezett kocsik egyiptomi klímaviszonyokhoz megfelelő hűtési, fűtési és légkondicionáló rendszerét a Dél-afrikai Köztársaság és Botswana vezető HVAC-szállítójának számító, dél-afrikai SME Exports szállíthatja, az üzlet értéke több mint 30 millió euró, vagyis körülbelül tízmilliárd forint. A járművek fékrendszerét a Knorr-Bremse szállítja.

Az ENR, a TMH, valamint annak magyarországi leányvállalata, a TMH Hungary által kötött megállapodás értelmében a kocsik felét Magyarországon szerelnék készre, az eredeti tervek szerint a magyar állam tulajdonában álló Dunakeszi Járműjavító Kft.-nél – habár a létesítmény a TMH számára történő értékesítését kormányhatározat jelölte ki tavaly nyáron, az akvizíciós egyeztetések lassan haladnak előre, eleddig hivatalos megállapodás nélkül.

A TMH tveri üzeme (TVZ) eddig két harmadosztályú prototípus járművet épített meg, a kocsik tavaly októberre készültek el. A kocsiszekrényeket novemberben, kamionon, forgóvázak nélkül indították útnak Magyarországra, hogy ott a sorozatgyártáshoz szükséges típusengedély megszerzéséhez különböző teszteket végezzenek el rajtuk. Az egyik kocsit azonban adminisztrációs okok miatt nem engedték át a fehérorosz–lengyel határon, így csak decemberben érkezhettek meg a szolnoki Bi-Ka Logisztikai Kft. telephelyére. A magyarországi dinamikus tesztek idén február 6-án, a futópróbákhoz szükséges normál nyomközű forgóvázak beszerelését követően kezdődtek meg, elsőnek a 100-as, majd a 120-as vonalon. Az egyik kocsi azóta meg is érkezett Egyiptomba, hogy ott is elvégezzék a helyi teszteket.

Az orosz Transzmasholding Oroszország és a FÁK-térség elsőszámú, világviszonylatban pedig hatodik legnagyobb gyártója a nagyvasúti és városi vasúti piacon. A moszkvai központú vállalat termékek és szolgáltatások teljes palettáját kínálja az új járművek tervezésétől és fejlesztésétől a korszerűsítésen és az életciklus-szolgáltatási szerződéseken át a digitális jelzőberendezésekig.

A TMH Argentínában, a Dél-afrikai Köztársaságban, Egyiptomban, Fehéroroszországban, Kazahsztánban, Magyarországon és Svájcban is rendelkezik külföldi kirendeltséggel. A TMH-csoport tizenöt helyszínen gyárt járműveket, mely a partnerekkel együtt nemzetközi szinten több mint harminc országot érint.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút Kiemelt ajánlatok

Knorr-Bremse fékrendszerek a világ körül – 5. rész: Kötöttpályán Magyarországon I.

iho/vasút   ·   2022.05.14. 09:00

Sorozatunkban előző részeiben azt mutattuk be, hogy a Knorr-Bremse Budapest piacvezető vasúti fékgyártó vállalatként a világ mely távoli országaiba szállít fékrendszereket vonatok, metrók és villamosok számára. Képzeletben jártunk Afrikában, Ázsiában és a távoli Ausztráliában is. Számunkra a legérdekesebbek mégis azok a szerelvények, amelyekkel itthon találkozhatunk nap mint nap, amelyekben Budapesten tervezett és gyártott fékberendezések, fékvezérlő rendszerek és levegőellátó egységek gondoskodnak a biztonságos fékezésről.