Mi fortyog KöKi boszorkánykonyháján?
Ez nem a Rolling Stones blues! Ennyiszer, így írtunk reménykedve Kőbánya-Kispest felújításáról, átépítéséről: |
A Kőbányai Önkormányzat havilapjában, a Kőbányai Hírekben napvilágot látott néhány látványterv a kőbánya-kispesti vasútállomás régóta megszellőztetett átépítéséről. Mi is sokáig figyelemmel követtük a kezdetben perononként csak egy-egy lépcsőkarra meghirdetett felújítási munkákat, a lendület azután olyannyira kitartott, hogy bár a munkát majdnem egy év után még mindig nem sikerült teljesen lezárni, most már nyilvánvaló: a magyar vasúthálózat szégyeneként nyilvántartott lépcsők mindegyike átépül és végre használhatóvá válik. Nincsen több bokatörés Kőbánya-Kispesten, és a lépcsők helyükből kimozdult betonelemei sem fognak már senkire sem rázuhanni, hiszen korrekt, csúszásmentesített acéllemezfokokat építettek be.
Ha a kőbányai újságban látható, minden bizonnyal szándékosan elmosódottságban tartott látványtervre tekintünk, néhány fontos információt azért ki lehet kombinálni. A cikk az átépítés egyik fő elemeként említi a magasperon kialakítását. Ehhez kis morfondírozás: az 1-es vágány vonataira szinte a sínkoronaszinten lévő peronról lehet fellépni. Azt a feltételezést – mint lehetetlent – eleve elvetve, hogy szándékosan így épült meg a peron, vagy az építmény süllyedt meg a négy évtized alatt, vagy az egymást követő vágányszabályozások emelték a vágányt szinte peronszintre. A vágány olajiszapos állapota viszont fokozza a rejtélyt: nyilvánvalóan nem volt itt nagyon régóta semmiféle vágányszabályozás.
Annyi mindenesetre biztos, hogy az új magasperon megköveteli a jelenlegi perontetők bontását. Azok most is viszonylag alacsonyak, a peronszint radikális emelését nem engedik meg. Ezt alátámasztja a látványterv is, ahol a perontetők oszlopaiként Y-alakú tartók jelennek meg, nyilvánvalóvá téve, hogy új konstrukcióról van szó.
Egy fontos részlet: a lépcsők mellett a perontetők oszloprendje rendszert vált, a középtámaszok a lépcsőket külső oldalukon kísérő támaszokká válnak. Ez arra utal, hogy a most felújított lépcsőszerkezet megy a kukába: a jelenlegi két párhuzamos lépcső, amelyek a tető támasztékait közrefogják, egy, közös felületű, széles lépcsővé olvad össze, minden peronon. A támaszrendszer változása egyértelmű utalás arra, hogy a ma a lépcsőket fedő, a perontetőkre enyhén darabos mozgással rányaló ferde védőtetők is újjáépülnek, a kortárs ízlésnek megfelelőbb, ívesebb profillal.
Klasszikus probléma a felvonók elhelyezése, alul- és felüljáróknál egyaránt. A gyalogosfolyosó közepében elhelyezve kritikusan szűkíti a teret, onnan a peron középvonalában kimozdítva pedig a lépcső érkezésével kerül konfliktusba. Kökin a tervezők az utóbbit választották: a felvonókat a jelenlegi gyalogoshíd nyugati oldalára helyezték, a lépcsőtér pedig szélesen körbeöleli az aknákat.
Radikális változás, hogy a metró második kijáratához kapcsolódva megépült folyosót meghosszabbítják a vasútállomás felé, gyakorlatilag megtükrözve a meglévő emelt folyosót, így perononként összesen négy lépcső és két felvonó áll majd rendelkezésre.
Ha mindenképpen összegezni kell: a tervezett beavatkozások olyan nagymértékűek, hogy több a lebontott és újjáépített szerkezet, mint a megmaradó. Ennek fényében érdekes, hogy a mára elavultnak, kisszerűnek ható egykori főépület lábakon álló lepényét mi célból kell még őrizgetni.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!