Midi és csuklós e-buszokkal bővülhet a fővárosi autóbuszflotta
Negyven teljesen elektromos meghajtású autóbusszal gazdagodhat a budapesti járműpark 2026-tól. Midi és csuklós elektromos busszal végzett közforgalmú járatok üzemeltetésére most először indultak közbeszerzési eljárások Magyarországon. A BKK legutóbb, októberben ötven szóló elektromos busz forgalomba állítására írt ki hasonlóan példa nélküli tendert. Az új járművek a kor elvárásainak megfelelő tulajdonságukkal és felszereltségükkel szolgálhatják a Budapesten utazók kényelmét, egyúttal hozzájárulnak ahhoz, hogy a város tisztább, élhetőbb legyen.
Eredményes eljárások esetén az új megállapodások a 2015-től forgalomba állt kétszáznegyven autóbusszal – jelenleg az ArrivaBus Kft. által – teljesített, 2025-től ütemezetten lejáró szolgáltatási szerződésekben foglalt feladatok egy részének ellátását szolgálják a jövőben. Az új szerződések a tervek szerint 12-12 évre szólnak.
A megjelent részvételi felhívások húsz csuklós és húsz midi elektromos autóbusz forgalomba állításával végzett szolgáltatást foglalnak magukban. A buszok általános üzemeltetésén kívül (mint a járművek karbantartása és a járművezetők alkalmazása) az elektromostöltő-infrastruktúra kialakításáról és üzemeltetéséről is a leendő szolgáltatónak kell gondoskodnia. Elvárás a járművektől, hogy olyan tulajdonságokkal és felszereltséggel rendelkezzenek (légkondicionálás, akadálymentesség, fedélzeti kamerák, korszerű utastájékoztató rendszer), amik növelik az utasok komfortérzetét.
A 2025-től ütemezetten lejáró szolgáltatási szerződések kiváltására a BKK szeptemberben három közbeszerzési eljárást indított százötven autóbusz (száz csuklós és ötven szóló) forgalomba állításával végzett szolgáltatásra; az októberben megjelent részvételi felhívás pedig ötven szóló elektromos autóbusz forgalomba állítását tartalmazta. A fennmaradt negyven buszra vonatkozó közbeszerzési eljárások elindulásával már mind a kétszáznegyven autóbuszra irányuló tender folyamatban van.
A fővárosi buszflotta folyamatos fiatalításának köszönhetően napjainkban már kizárólag alacsony padlós buszok közlekednek Budapesten. A BKV Zrt. autóbusz-állománya 2022 őszén százharmincöt új járművel bővült, idén májustól pedig az ArrivaBus Kft. tulajdonában és üzemeltetésében összesen százötven korszerű, klimatizált, alacsony padlós és környezetbarát jármű állt forgalomba. Ennek ellenére még mindig csaknem háromszáz korszerűtlen autóbusz jár Budapesten, ezért az autóbuszpark megújítása és folyamatos frissítése továbbra is célja a Fővárosi Önkormányzatnak és a BKK-nak.
Az elmúlt időszakban a BKK többször tesztelt teljesen elektromos hajtású buszokat a szolgáltatóival, a BKV Zrt.-vel és az ArrivaBus Kft.-vel közösen. Az Európai Bizottság által meghirdetett Zöld Megállapodás 2050-ig karbonsemleges Európai Uniót vizionál. A stratégiai célkitűzéseknek megfelelően a Budapesti Mobilitási Terv a buszágazatban a zéró emissziós járművek beszerzését preferálja: trolibuszokét és elektromos buszokét, így a fővárosi járműtesztek az EU célkitűzéseivel összhangban zajlottak.
Folyamatosan fejlődik a fővárosi járműflotta
A közösségi közlekedés, valamint az ahhoz kapcsolódó infrastruktúra fejlesztése a jövőben is hangsúlyos szerepet kap. Az elmúlt években indított járműparkfejlesztés jelentősen javította a fővárosi közösségi közlekedés színvonalát:
- már az összes Solaris–Škoda Trollino trolibusz Budapesten közlekedik abból a negyvennyolc járműből álló flottából, amelyet kedvezményes áron sikerült beszereznie a BKK-nak, ráadásul
- a következő években összesen ötvenegy modern, alacsony padlós és légkondicionált CAF-villamos érkezik a fővárosba az Európai Unió támogatásával.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!