Miért nem hatékony a szlovák vasút karbantartása?
Mert ahol rozsdás a tető, ott nedves a pince.
Az tény és való, hogy a szlovák vasutak alulfinanszírozott, és az ebből fakadó rossz pályaállapotok az országban veszélyeztetik a biztonságos eljutást A pontból B-be. A tervezhetőségről pedig ne is beszéljünk. Már a vasutasok is gépkocsival járnak be dolgozni, hogy időben fel tudják venni a munkát.
A vasúti infrastruktúra fenntartásáért és karbantartásáért felelős ŽSR egy igazi merev nagyvállalat, ahol nehézkesen és csak nagyon lassan mennek végbe egyes folyamatok. Kaotikus a szükséges felújítási munkálatok megtervezése, inkább csak toldozás-foltozás megy, mintsem teljeskörű és mélyreható infrastruktúrafejlesztés. Emlékszünk még a Cseh Vasutak kritikájára, amit azután intéztek a szlovák vasutakhoz, miután Zsolna állomáskörzetében kisiklott a Pendolinójuk.
A ŽSR vasúttársasággal az a baj, hogy annak ellenére, hogy ázik a tető, ők vörös szőnyeget vásárolnak. Megnézve a vasúti vállalat infrastruktúrafejlesztési projektjeinek listáját, arra a következtetésre juthatunk, hogy tényleg nem minden esetben azt a döntést hozzák, amire igazán szükség lenne. Vannak például olyan furcsaságok, mint a hangosbemondó rendszer korszerűsítése, vagy éppen a váltófűtés.
Nézzük is meg ezt a két elengedhetetlen beszerzést közelebbről. A ŽSR 143 ezer eurót fizet ki azért, hogy elkészítsék Pelsőc (Plešivec) vasútállomás állomáskörzetének váltóinak fűtésére vonatkozó tervdokumentációt. Jó dolog a váltókat fűteni, persze, mert télen megesik, hogy hó és jég lepi el a kitérők mozgó részeit, ami miatt nem tudnak rendeltetésszerűen működni, egyszerűen befagynak. A vonatok pedig késnek, nem járnak. Csakhogy a jelenleg is végbemenő klímaváltozásnak köszönhetően egyre enyhébbek a telek, Pelsőc egyébként a nem túl sűrűn kihasznált déli, Zólyom-Kassa vonalon található, ahol egyre kevesebb a fagyos téli idő. De nem is ez a lényeg: a váltók fűtését az olyan vasútvonalakon indokolt bevezetni, ahol távvezérléssel kezelik a váltókat, de Pelsőc állomás nem ilyen. Ott még mindig humán erőforrásra támaszkodnak, sőt a nagy vonalbezárások óta Pelsőc már csak egy megálló, ahol kétóránként áll meg egy-egy vonat mindkét irányban. Hab a tortán, hogy nincs váltófűtés például Kralován (Kraľovany) állomáson sem, ami a Pozsony–Kassa fővonalon van, és jóval északabbra, a Fátrában, ahol a telek igazán kemények és havasabbak, jegesebbek, mint a dél-szlovákiai Pelsőcön, de ez már csak lábjegyzet.
Van egy másik gyöngyszem is. Almás (Jablonov nad Turňou) és Szalóc (Slavec-jaskyňa) állomásokon felújítják az utastájékoztató berendezést, a hangosbemondó szerkezetet. A cél az, hogy az utazóközönség jobb minőségű és megfelelő szintű utastájékoztatást kapjon. Erre is sok pénzt költenek, mindezt prioritásként kezelik. Ez a legfontosabb? Nincs égetőbb probléma? És most jön a lényeg: az említett két állomáson már csak az utazóközönség hiányzik, mert nem áll meg személyszállító vonat egyik helyen sem! Újabb lábjegyzet: Kit akar a vasúttársaság tájékoztatni, és miről?
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!