Miért nem lehet egy jegyautomatát egy hónap alatt megjavítani?
Nem nagyon hiszem, hogy 2016-ban különösebben érvelni kellene bármilyen automata hasznossága mellett. A jegyautomaták ráadásul külön kasztot képeznek: könnyen gyorsan meg lehet venni a jegyeket, bérleteket, nincsenek rosszul, ha bankkártyával akar fizetni az utas, nem egy közülük már arra is képes, hogy ne csak nyugtát, hanem számlát is nyomtasson.
Szegeden azonban valamiért mégsem szeretik ezeket a gépeket. Az üzemeltetők. A lakosság se nagyon, de ők talán jobban, könnyebben „fejleszthetők” lennének ebben a kérdésben (is). Ne törődjünk azzal sem, a fővárosban egy rövidebb vonalon háromszor annyi jegyautomata van, mint egész Szegeden – a két kezünk elég ahhoz, hogy megszámoljuk, mennyi van belőlük a városban.
Ennyi, és ilyen állapotban, az alábbi fölsorolás az SZKT honlapján olvasható (– kiemelés tőlem):
- Mars tér (üzemen kívül)
- Szeged Pályaudvar kijárati rész (üzemen kívül)
- Tarján végállomás
- Aradi Vértanúk tere (üzemen kívül)
- Makkosház végállomás (bankkártyás vásárlási lehetőség is) (az automata az új típusú bankkártyákat nem fogadja el)
- Tarján, Víztorony tér (bankkártyás vásárlási lehetőség is) (az automata az új típusú bankkártyákat nem fogadja el) (üzemen kívül)
- Anna-kút (postapalota)
- Rókus pályaudvar (bankkártyás vásárlási lehetőség is) (az automata az új típusú bankkártyákat nem fogadja el) (üzemen kívül)
Itt akár vége is lehetne az írásnak, de még sincs.
Miért most tűnt föl?
Föltűnt ez már korábban is, többféleképpen. Föltűnt már akkor, amikor rossz lett, majd föltűnt, hogy másnapra sem javították még meg. Föltűnt egy hét múlva, és föltűnt karácsony előtt is. Meg Szilveszterkor és idén is többször is föltűnt már.
De leginkább akkor tűnt föl, amikor menetjeggyel, szabályosan akartam utazni. Szombat volt, késődélután. Nem várható el, hogy egy néni ilyenkor is melegedjen a Víztorony téri jegypénztárban. Az viszont elvárható lenne, hogy az automata működjön! Hiszen ez az egyik legszebb és legjobb dolog benne: bármikor lehet használni. Csakhogy azon a szombaton sem lehetett használni. A jegypénztár meg persze zárva, a kisboltok – egy menza, a zöldséges, a lottózó, a pékség –, és a trafik ellenben nem. De ezeken a helyeken a Víztorony téren nem lehet vonaljegyet vásárolni. Ennek nagyon egyszerű oka van: konkurenciát jelentenek az SZKT-nak és a DAKK-nak... Igen, jól olvasták. A konténertrafik dolgozója sem érti és csak röhög az egészen, de tényleg így van, ezzel utasították el a kérelmüket, amikor menetjegyet akartak árusítani...
Persze a sofőrnél van jegy, 400 forintért. Mellékszál, régi gumicsont ez is: miért drágább a sofőrnél váltott városi vonaljegy? Miért büntetik az utast azért, mert nem volt nála akármilyen ok miatt is jegy, és a járművezetőnél akar jegyet váltani? Miért drágább a becsületesség a bliccelésnél?
No de vissza a Víztorony térre az elromlott jegyautomatához! Nemhivatalos SZKT-s források szerint egy jegypénztári dolgozót olcsóbb alkalmazni, mint a jegyautomatákat karban tartani... Szintén eszerint a forrásunk szerint a karbantartás annyit jelent, hogy azokat a görgőket, amelyek továbbítják a készpénzt az automatába, illetve a bankkártyaolvasót jó esetben két havonta megtisztították: ráfújtak valamilyen alkoholos sprayjel, majd egy fültisztító pálcika segítségével megtörölgették ezeket. Két perc alatt... Automatánként több százezer forintba került a művelet...
A Víztorony térről két fontos SZKT-járat, a 10-es és a 19-es troli indul, és a megtűrt DAKK-os 13-as busszal is elég sokan utaznak. Volna tehát igény a jegyautomatára.
* * *
Indóház Online – Hivatlan oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a holdon, a síneken vagy a sínek mellett, a tűzön vagy a vízen történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!