Milyen legyen az Új Duna-híd úthálózatának első szakasza? Várják a javaslatait!
Társadalmi párbeszédet indítva véleményeket, javaslatokat vár az Új Duna-híd úthálózatának első szakaszával kapcsolatban a tervezést irányító Budapest Fejlesztési Központ.
Az új déli körútnak a Fehérvári úttól a Gubacsi út-Illatos út csomópontig tartó első üteméről szóló terveket és kérdőívet az Új Duna-híd projektet bemutató, most induló honlapról lehet elérni. A híd és úthálózata egy fasorokkal és zöldterületekkel szegélyezett városias körút jellegét ölti majd, széles gyalogosjárdákkal, kerékpárúttal. A Budapest Fejlesztési Központ egyebek között szeretné megismerni a budapestiek és a környező településen élők véleményét a Dél-Pestet, Csepelt és Dél-Budát összekötő új úthálózatról. A www.ujdunahid.hu oldalról elérhető kérdőívet szeptember 29-éig lehet kitölteni.
Az Új Duna-híd tervezése 2018-ban indult el, a munkát az egy évvel korábban kiírt nemzetközi tervpályázat győztese, a holland UNStudio és az brit Buro Happold Engineering alkotta tervezői konzorcium végzi. 2020 februárjában Kormány és a Fővárosi Önkormányzat közös fejlesztési testülete, a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa támogatta az Új Duna-híd megépítését.
Az új híd jobb kapcsolatot teremt Budapest déli városrészei, elsősorban Újbuda, Csepel és Ferencváros között, de jelentősen hozzájárulhat a belváros, elsősorban a Nagykörúton belüli területek forgalomcsillapításához is. Az Új Duna-híd és kapcsolódó úthálózat megépítése hozzájárul a Hungária körgyűrűn belüli forgalomcsillapításhoz és a belvárosi Duna-hidak forgalmi terhelésének csökkentéséhez. A Lánchídon, Erzsébet hídon és Szabadság hídon harminc százalékos, a Petőfi hídon tíz százalékos forgalomcsökkenés elérését segíti elő, további kiegészítő forgalomcsillapító intézkedésekkel együtt naponta több, mint 50 ezer gépjárművel csökkenhet a belvárosi hidak terhelése. Az új Duna-híd tervét az októberi önkormányzati választások utáni kezdeti vitákat követően végül a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa is támogatta 2020. februári ülésén.
A fejlesztéssel a Rákóczi híd délről érkező forgalma is csökken, így a Rákóczi híd a jövőben a Petőfi híd és az Erzsébet híd forgalmának átvételében is nagyobb szerepet tölthet be. Az Új Duna-híd és a Ráckevei (Soroksári)-Dunát átszelő kisebb párja együttesen olyan területek jobb elérését teszik lehetővé, amelyek már ma is a városfejlesztési elképzelések középpontjában állnak. A Duna-híd és kapcsolódó úthálózatuk megépítésével Budapest új városrészei jöhetnek létre ezeken a ma még jellemzően elhagyott, üresen álló, zömében rozsdaövezeti telkeken.
„Az új körút a XXI. század szemléletével épül. A tervezés kezdetétől fogva szem előtt tartjuk, hogy az Új Duna-híd és a kapcsolódó körút igazi városias főútként működjön: szintbeli csomópontjai legyenek, gyalogos aluljárók vagy felüljárók helyett zebrákon lehessen átkelni rajta, és ne csupán közlekedési folyosó, hanem a környező városrészek fejlődését, a kiterjedt rozsdaövezetek átalakulását szolgáló tengely legyen. A 2×2 sávos útpályát teljes hosszában irányhelyes kerékpáros létesítmények kísérik, a forgalomtól védett járdákat fasorok szegélyezik majd és Újbudán még egy kisebb útmenti parkot is tervezünk. Nagyon örülök, hogy most ezeket az elképzeléseket megismertethetjük a budapestiekkel és az agglomerációban élőkkel. Kíváncsiak vagyunk mindenki véleményére annak érdekében, hogy ezek az adatok és információk is segítsenek a budapesti közlekedésfejlesztés következő évtizedeiben”
– mondta el az új honlap indulása kapcsán Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója.
Az új városi körút úthálózatának első szakaszát – amely a Fehérvári úttól a Gubacsi úti – Illatos úti csomópontig tart – a Budapest Fejlesztési Központ szakmai irányításával a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. készíti elő. A most indult, a hidat és kapcsolódó úthálózatát bemutató honlapon megtekinthetők a még nem végleges, tájékoztató jelleggel közzétett fejlesztési elképzelések, az úthálózat jellegzetes elemei, megoldásai. A www.ujdunahid.hu oldalról elérhető kérdőív négy nagyobb tematikus egységből áll:
- a beruházáshoz kapcsolódó általános szempontok,
- a budai oldali fejlesztések,
- a Csepel-szigetet érintő fejlesztések,
- és az első szakasz pesti oldali fejlesztéseinek véleményezéséből.
A mostani felmérés az első szakaszról, azaz a Fehérvári úttól a Gubacsi út-Illatos úti csomópontig tartó nyomvonal előzetes terveiről szól. A fejlesztés második üteméről, a pesti oldali folytatás nyomvonaláról a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa 2020 februárjában megszületett határozatának értelmében az ősz folyamán indít átfogó társadalmi párbeszédet a Budapest Fejlesztési Központ.
A Budapest Fejlesztési Központ arra kéri a budapestieket és az agglomerációban élőket: ismerkedjenek meg a tervekkel, kövessék nyomon az Új Duna-híd születését, és vegyenek részt a fejlesztési elképzelések alakításában!
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!