Nagy gép, nagy öröm: még ötven A380-as az Emiratesnek

iho   ·   2013.11.18. 11:00
cim2

Az Airbus A380-as programja nagy, és már nagyon várt lökést kapott Dubajban, amikor az Airshow első napján bejelentették, az Emirates a meglévő rendelései mellé újabb ötven A380-as kétszintes óriásgépre között szerződést az európai gyártóval.

A mostani megállapodás értelmében a légitársaság összesen 140 példányt vásárol a típusból, ezzel a A380-as teljes rendelésállománya 309-re emelkedett, ebből a gyár eddig 115-öt, az Emiratesnek 39-et adott már át.

Az Aviation Week értesülései szerint az új rendeléscsomag tulajdonképp nem is egyszerűen a légitársaság akaratán múlott: most vált ugyanis biztossá, hogy lesz is hol elhelyeznie a hatalmas madarakat, mert idejében szolgálatba áll Dubaj második nagy nemzetközi repülőtere, a Dubai World Central, illetve időre meglesznek az ottani terminálok ahhoz, hogy az Emirates megoszthassa hatalmas flottáját a két légikikötő között. Mint arról beszámoltunk, az új reptér első menetrend szerint leszálló utasszállítója a Budapestről induló Wizz-320-as volt.

Ezzel együtt a bejelentésben egyik fél sem tért ki arra, hogy milyen ütemezésben szállítja le a gyártó a gépeket. Az Airbus elnök-vezérigazgatója, Fabrice Bregier ugyanakkor jelezte, hogy a megrendelés segít betölteni a 2015-re még szabad gyártási listát, vagyis feltehetően az új sorozat összeszerelése ebben az évben kezdődik. Idén huszonöt óriás átadását tervezi az Airbus, ezt évi harmincra szeretné emelni annak érdekében, hogy 2015-re az Airbus számításai szerint (amelyek a fejlesztési költségeket csak az első gép összeszerelésétől számítják) az eladások meghozzák a program pénzügyi mérlegének egyensúlyát.

Az Emirates elnöke, Ahmad bin Rashid Al Makhtoum sejk nyilatkozatából pedig az derül ki, hogy a példányok egy része már a korai gyártású 380-asok lecserélésére szolgál, a legidősebb óriásokat 2020 táján kezdik kivonni a flottából. A szállítási ütem mellett van némi bizonytalanság az elrendezés körül is, ugyanis az Emirates elképzelhetőnek tartja a tizenegy üléses sorok kialakítását az economy-osztályon, vagyis a korábbihoz képest sűrűbb székezést, a business és az első osztály pedig kizárólag a felső fedélzetre kerülne. Lehet, hogy a társaság a most használatban lévő óriásokon is sűrűbben székezné az economy-kabint, de Tim Clark vezérigazgató szerint ez „nem biztos, hogy szükséges”.

A másik érdekes kérdés, amiről a felek egyelőre nem beszéltek, hogy modernizálják-e az új megrendelés teljesítéséig magát a gépet, illetve hajtóműveit. A legnagyobb üzemeltetőként ugyanis épp az Emirates vezérigazgatója, Tim Clark „üzente” az Airbusnak, illetve a hajtóműgyártóknak a legutóbb Routes konferencián, hogy szeretne jobb, az új technológiákat hasznosító gazdaságosabb hajtóműveket az A380-asra.

Clark nyilatkozata mögött nyilván az van, ami egyébként meghatározó a mostani szalon első napján is, hogy az A380-ashoz képest hasonló utasszámra képes, de csak két hajtóműves gépek uralják a piac zömét, kisebb fogyasztású hajtóművekkel viszont az óriásgépek is közelíthetnének a kéthajtóművesek hatékonyságához. Ugyanakkor feltehetően az sem csak a Boeingnak fontos, amit az Emirates nagyhatalmú vezetője jelzett, vagyis hogy olyan gépek kellenek, amelyek hajtómű-teljesítménye a legnagyobb dubaji hőségben, ötven fok körül is lehetővé teszik a felszállást teljes terheléssel, teli üzemanyag-tartályokkal.

Amint arról az iho/repülés is beszámolt, az Airbus mind ez idáig nem tudott új megrendelést összehozni a világ legnagyobb utasszállítójára, annak ellenére, hogy a nyári párizsi szalonon külön kampányt indított be a gép értékesítésére. A mostani megrendelés tehát komoly megkönnyebbülés, ugyanakkor a megfigyelők arra figyelmeztetnek, hogy idén új megrendelőt még nem sikerült a meglévő üzemeltetők mellé felsorakoztatnia a gyártónak.

Ugyancsak fontos hír, hogy az az Etihad, amely a dubaji szalon első napján a Boeing 777X kibocsátó légitársaságaként szerepelt, komoly megrendelést adott le a konkurens Airbus-kéthajtóművesre, az A350 XWB-re is, ezenkívül vásárol még harminchatot az egyfolyosós továbbfejlesztett 320neo-ból is, valamint beszerez egy széles törzsű tehergépet, az A330-200F verzióból. A most berepülés alatt álló 350-esből a még meg nem épült ezresből tízet, a 900-asból negyvenet vesz a társaság, amely jelenleg az európai gyártó típusai közül huszonhárom 320-ast, 25 330-ast és tizenegy négy hajtóműves 340-est repültet.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek