Nehéz az élet Győrben az „okosbuszok” nélkül?
Tavaly novemberben ért véget az intelligens tömegközlekedés tesztüzeme Győrben. Azóta élesben működnek a buszmegállókba kihelyezett digitális totemoszlop-menetrendek és a jegykiadó automaták is. Olyannyira a mindennapok részévé vált ez a hirtelen technikai reform, hogy kisebb megrökönyödést vált ki egy esetleges üzemzavar. Ezt az elmúlt pár napban megtapasztalhatták az utasok. Pedig nem is volt olyan régen, hogy bérletünket/jegyünket markolászva, erőteljes számításokat végeztünk a régi típusú menetrendeket bámulva, hogy leolvassuk: vajon mikor érkezik a várt járat. Mára a totemoszlop megkímél minket a kemény matematikától. A forgalmasabb megállóhelyeken ugyanis leolvashatjuk, hogy hány perc múlva érkezik meg az autóbusz és azt is, hogy éppen hol tart a városban.
Eleinte nehéz volt megszokni az okosbuszokat. Sokan még most is úgy vélik: felesleges pénzkidobás, hiszen attól, hogy tudjunk merre jár a buszunk, még nem fog sűrűbben, kevésbé zsúfoltan közlekedni. Ez igaz is, ám azzal, hogy konkrét adatokat kapunk a járat érkezéséről, valamicskét könnyebb a várakozás. A járműveken felszerelt digitális kijelző és hangos utastájékoztatás pedig megkönnyíti a városban nem jártas utasok dolgát. A megállókban a vakok és gyengénlátók segítésére szintén van hangos utastájékoztatás. Ez az autóbuszokon is üzemel. A megállókban egy külső hangszóró tájékoztat a járat érkezéséről.
Mivel az információs oszlopok és a jegyautomaták használata az elmúlt hónapokban nem bizonyult minden esetben egyértelműnek, a Kisalföld Volán tájékoztatót adott ki. Többször panaszolták az utasok, hogy lefagynak a jegyautomaták monitorjai, a menetrendek kijelzőin pedig csak a statikus adatok jelentek meg. A GPS alapú, tényleges információkat nem írta ki a rendszer. Ez történt az elmúlt hetekben is.
A rendszer előnye, hogy az üzemzavarokról és más eseményekről is tájékoztatni lehet az utasokat a kijelzőkön keresztül. Az aktuális helyzetről a hangos utastájékoztató is beszámol. A kijelző jobb oldalán lévő számadatok az érkezésik hátralévő időt adják meg percben. A bal oldalon és középen, értelem szerűen, a hozzá tartozó járat információi jelennek meg. A felkiálltójel az érekézi idő mellett azt jelenti, hogy valamiért megszűnt a buszokkal a műholdas kapcsolat, így csak a becsült, statikus menetrendi adatokat láthatjuk.
A totemoszlopokon látható menetrendek is digitálisak. A megállóhelyek neve mellett ledsorok futnak. A lámpa mindig annak a megállónak a neve mellett világít, ahol az autóbusz éppen tartózkodik. Egy másik ledsor a két megálló között tartózkodó járműveket jelzi. A fent említett tájékoztató átláthatóan leírja, melyik jelzést hogyan kell értelmezni. Ide kattintva letölthető.
Másik eset, melyre ugyan nem tér ki a technikai leírás, ám mégis gyakran előfordul: mihez kezdjünk a lefagyott jegyautomatákkal? Utánajártunk ennek is: a berendezéseken található telefonszámot kell felhívni, s jelenteni a hibát az ügyeletesnek. Érdemes ezt tenni, hiszen a buszon vásárolt jegy közel duplájába, 400 forintba kerül. A bejelentés után a központ újraindítja az automatákat, mely csak pár percig tart. Helyszíni javításra eddig még ritkán volt szükség a Kisalföld Volán tájékoztatása szerint.