Nem tetszik az EU-nak az Alstom–Siemens fúzió

iho.hu   ·   2018.11.14. 12:00
alstom-siemens-400

Az amúgy egymás versenytársának számító Siemens és Alstom egyesülését kormányzati szinten is támogatják, mind német, mind francia oldalról. A két cég összeolvadásával azt szeretnék a cégvezetők és a politikusok elérni, hogy egy olyan konszernt alakítsanak ki, amelyik képes a nagy kínai vasúti gyártókkal szemben is versenyképes maradni. Mondhatni, hogy a sínek Airbus vállalata jönne létre.

Csakhogy Margrethe Vestager, az Európai Bizottság (EB) versenyügyi biztosa szerint a versenyképesség nem feltétlenül a méret függvénye, hanem azok lesznek a nemzetközi porondon is sikeres cégek, akik itthon, azaz Európában is hatékonyak, innovatívak és megfelelő módon tudják kiszolgálni megrendelőik igényeit. Vestager kifejtette, hogy nem azok lesznek a győztes cégek, akiket Európában felmentettek a versengés alól. Emellett az EB tanulmányt is készített a fúzió várható hatásairól és megállapították, hogy a lakosság szerint az egybekelt Alstom–Siemens az EU „jelentős részében” kedvezőtlen hatást gyakorolna a piaci versenyre a vasútgyártás szektorában.

Margrete Verstager biztos kétkedik az óriás méretű gigavállalatok szükségességében (forrás: ted.com)

Éppen ezért október végén az EB levélben értesítette az érintett cégeket aggodalmairól és a kifogások hosszú felsorolása mellett kijelentette, hogy kénytelen lesz a tervezett összeolvadást megakadályozni, hacsak a Siemens és az Alstom jelentős engedményeket nem tesz főbb területeiken. Az EB különösen a nagysebességű vonatok gyártása, a biztosítóberendezések piaca, a regionális hálózatok és a metrók gyártása terén lát kockázatot. Nem igaz tehát, ami a magyar médiában megjelent, hogy az EU már meg is gátolta a két cég egyesülését. Az érintett gyártóknak (így a harmadik feleknek is) a hét végéig kell eljuttatniuk a levélre vonatkozó észrevételeiket az EB felé, ahol 2019. január 28-áig kell döntést hozzanak az ügyben.

Brüsszelben leginkább amiatt aggódnak, hogy az egyesült cég olyan domináns piaci pozíciót szerezne az európai vasúti piacon, amitől gyakorlatilag megszűnne a verseny. A vasútvállalatok és az infrastruktúrai kezelői részére nem sok választás lesz, így nőhet mind a vasúti hálózatok építésének, karbantartásának, mind a vonatoknak az ára, ami pénzügyi hátrányt jelentene úgy az utasoknak, mint a fuvarozóknak. Ennek elkerülése érdekében az Európai Bizottság előírhatja, hogy az Alstom és a Siemens egyes tevékenységeit külön, független cégben kell tovább folytassa vagy át kell adja harmadik fél versenytársnak, és így tovább.

Mind a Siemens, mind az Alstom kijelentette, hogy készek együttműködni az EB illetékeseivel a felmerülő problémák tisztázásában és remélik, hogy a tervezett összeolvadásra végül megkapják az engedélyt. Ugyanakkor Joe Kaeser, a Siemens ügyvezetője egy hétfői konferencián kifejtette, hogy Európának egységes kereskedelmi politikára lenne szüksége ahhoz, hogy más kontinensek óriáscégeivel tarthassák a lépést. Ám ha Brüsszel folyton megakadályozza Németország ipari érdekeit, akkor előbb-utóbb lesz egy B-tervük arra, hogy a németek pozícióját védeni tudják a világpiacon.

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Részleges államosítás a brit vasúton

iho/vasút   ·   2021.07.27. 15:00

Az új szervezet feladata lesz a pályavasút működtetése, a pálya tulajdonosi jogainak gyakorlása és karbantartása mellett a hálózat fejlesztése, a menetrend egyeztetése, a viteldíjak meghatározása és beszedése is.