Nem zökkenőmentes az elsőajtózás

iho/közút   ·   2012.08.02. 08:59

Még mindig nem kielégítőek a technikai feltételek az első ajtós felszállás budapesti kiterjesztéséhez, és a buszsofőrök sem tehetnek túl sokat a renitens utasokkal. Év eleje óta tizenhat vonalon vezette be a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) az első ajtós felszállási rendet, már éjszakai buszokon is érvényben van az újítás: a BKK szerint ezzel már a felszállás előtt kiszűrhetők a bliccelők – írja a Népszava.

Ellenőri feladatokat is el kell látniuk azoknak a buszsofőröknek, akiknek vonalán már bevezette a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) az első ajtós felszállási rendet. Ehhez azonban olyan vezetőfülke szükséges, mely a jegyárusításra is alkalmas, illetve a vezető védelmét is meg kell oldani, hiszen az ellenőrök gyakran válnak atrocitások áldozatává.

Budapesten először a kisebb kihasználtsággal működő járatokon vezették be az első ajtós felszállási rendet: azóta folyamatosan bővítik az érintett járatok körét, immár 16 vonalon tapasztalhatjuk a fokozott ellenőrzést, köztük éjszakai járatokon is. Az új felszállási rend szerint az érintett járatokon felszálláskor a busz vezetőjének kell bemutatni a jegyeket és a bérleteket, illetve vásárolni is lehet BKV-vonaljegyet a sofőrnél, mintegy 80 forinttal drágábban, mint az árusítóhelyeken, 400 forintért.

A buszsofőrök jogosultak a jegyek és bérletek ellenőrzésére, ha az utas jegy nélkül akarja igénybe venni a járatot, udvariasan felszólíthatja, hogy szálljon le, ám nem járhat el hatóságként – mondta el lapunknak Nemes Gábor. A Közlekedési Szakszervezetek Országos Szövetségének elnöke kifejtette: ha az utas megtámadja a busz vezetőjét, amiért az le akarja szállítani a járműről, a vezető is csak a jogos önvédelem keretein belül reagálhat erre. Ezeket a támadásokat nagyon nehéz kivédeni – mutat rá a szakszervezeti vezető, aki arról is beszámolt: az oktatásokon a BVK dolgozóit arra tanítják, udvariasan szólítsák fel az utasokat a jegyvásárlásra. Ha azonban ez nem történik meg, a busz vezetője rádión értesítheti a diszpécsert.

Egyértelműen támogatja az első ajtós felszállást a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület: ez ugyanis bevált módszere a bliccelés visszaszorításának, időbe telik azonban, míg az utasok hozzászoknak az új rendhez. Az eddigi módszerek közül ez vált be legjobban a jegy nélkül utazók elleni harcban, ezért a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület támogatja az eljárást – mondta el lapunknak Dorner Lajos. Az egyesület elnöke felhívta a figyelmet: a forgalmasabb járatokon nehézségekbe ütközhet a megvalósítás. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) korábban már jelezte: a 4-6-os villamosokon és a 7-es buszcsaládon nem tervezik bevezetni az elsőajtózást, a hatalmas forgalom ezt nem teszi lehetővé. Csúcsidőben más járatokon sem, különösen a villamosokon nem lehetséges egyetlen ajtót használni a felszállásra – mutatott rá Dorner, aki hozzátette: más városokban, ahol alkalmazzák ezt a módszert, szintén eltekintenek csúcsidőben a szabálytól, ez ugyanis ellehetetlenítené a menetrend betartását, Miskolcon például lámpa jelzi, mikor kötelező az első ajtón felszállni.

Minden bizonnyal a budapesti utasok is hozzá fognak szokni az első ajtós rendhez, időbe telik, amíg ennek kialakul a maga kultúrája – véli Dorner. A VEKE támogatja az első ajtós felszállást, hiszen közös érdek a jegy és bérlet nélkül utazók számának visszaszorítása.

Míg Budapesten csak tavaly december óta, és csak néhány járaton működik az első ajtós felszállási rend, addig számos hazai és nemzetközi nagyvárosban már régóta működik ez a megoldás a bliccelők kiszűrésére. Szegeden már 17 éve működik az első ajtós felszállás, amely ugyan nem tetszik minden utasnak, olykor előfordul, hogy az utasok elégedetlenkednek emiatt, de összességében jól működik a rendszer. Csúcsidőszakban, a forgalmas csomópontokon nincs azonban idő arra, hogy a buszsofőr végignézze az utasok jegyeit és bérleteit, és szintén eltekintenek a vezetők a szigorú első ajtózástól esős időben, nagy hidegben, nagy csomaggal utazók, mozgáskorlátozottak vagy kismamák esetén. A győriek például annyira egyértelműnek tekintik már az első ajtós felszállást, hogy az utazási feltételek között nem is szerepel ez a kitétel: ott 18 éve működik ez a rendszer. Miskolcon szintén évek óta jól működik az első ajtós felszállás: ott a hátsó ajtón felszálló utast a sofőr mikrofonon keresztül felszólítja, hogy fáradjon előre, és mutassa be a jegyét, s amíg ezt meg nem teszi, el sem indul a busz.

Debrecenben szintén működik ez a rendszer, ám nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket: nem csökkentette jelentősen a jegy nélkül utazók számát. A Debreceni Közlekedési Vállalat ezért úgy döntött, lecserélik a lyukasztóberendezéseket, megakadályozva azt a típusú bliccelést, amikor az utas kezeletlen menetjeggyel áll a jegykezelő mellett, és csak akkor érvényesíti, amikor ellenőrt lát. Szegeden ezt a problémát úgy orvosolták, hogy csak az első ajtónál, a sofőr mellett elhaladva lehet érvényesíteni a jegyeket.

Kapcsolódó hírek

Közút Automobil Röviden

Kevesebbet tankoltunk, de az minőségi volt

MTI/iho   ·   2021.01.16. 11:35

A Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) adatai szerint 6,9 százalékkal kevesebb motorbenzin és 8,3 százalékkal kevesebb gázolaj fogyott 2020-ban, mint egy évvel korábban, az üzemanyag-fogyasztás így átlagosan 7,8 százalékkal csökkent tavaly az előző évhez képest.