Nincs új a nap alatt: a MÁV és a saját célú zöldenergia előállítása

Putsay Gábor   ·   2023.11.09. 15:00
00_szabadjelzes_15

A MÁVVolán-csoport 15. Szabadjelzés konferenciáján a villamosenergia-piac változásait is górcső alá vették a szereplők, de szó volt a zöld energiáról és a vasút sajátáram-termelési képességének szükségességéről is. 

A szakkonferencia második szekciójának témaindító előadását Turai József, energetikai tanácsadó, a T-Energy Tanácsadó Kft. munkatársa tartotta a világpiaci folyamatok hatásáról és az árak alakulásáról.

A MÁV és a saját energiatermelő-kapacitás

Turai szerint az újraiparosításban, ezen belül az alapanyag-szállításban és a késztermékek részbeni fuvarozásában meghatározó lesz a vasútnak a szerepe. A vasút nélkül ugyanis nem lehet sikeres az ország újraiparosítása és más ágazatok fejlődése sem. Kitért arra is, hogy a mostani, illetve a tervezett iparosításnak gátat szabhat az infrastruktúra hiányossága, illetve az áramtermelés szűkös kapacitása, ami nem fedezi az igényeket. Figyelembe kell venni a tervezett beruházásokat, amiket elsősorban ázsiai cégek valósítanának meg, viszont ehhez nem elegendő a logisztikai háttér, és a beruházási ütemhez képest kevés a meglévő villamosenergetikai rendszerek kapacitása. Ezzel együtt számolni kell az országos energiafogyasztás növekedésével. Hangsúlyozta azt is: előnyös lenne a MÁV-nak, ha saját energiatermelő-kapacitást építene ki és megújuló energiaforrásból termelne áramot.

A Magyarországon fuvarozó vasútvállalatok évente 47,8 terrawatt villamos energiát fogyasztanak, ezzel az Európai Unió országait figyelembe véve 2,4 százalékos a részesedésük. A MÁV az egyik legnagyobb villamosenergia-fogyasztó, a vasúttársaság négy éve a versenypiacról vásárolja az áramot.

Zöld áram

A konferencia második kerekasztal-beszélgetését Feldmann Márton, a Prolan Zrt. vasútautomatizálási üzletág igazgatója vezette. Rácz Gábor, az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) Vasúti Szabályozás Osztályának osztályvezetője elmondta, hogy 2022-ben a MÁV fordult elsőként a kormányhoz azzal az igénnyel, hogy az energiaellátásban változásra van szükség. Figyelembe kell vennünk az Európai Unió által elvárt klímapolitikai célokat, de a tisztább levegő nem alapvetően pénzügyi támogatás kérdése. A vasúti szektorban jelentős a szerepe a képzésnek, ezen belül a képzései rendszerek felülvizsgálatának, a digitalizáció és az e-learning kiterjesztésének.

A szakmai beszélgetésen Grabner Péter energetikai tanácsadó utalt arra, hogy a villamosenergia-piac 2003-as megnyitása óta a technológiák jelentős fejlődése révén lehetővé vált a fogyasztás racionalizálása. Az elmúlt húsz évben sokat fejlődött a technológia, ami egyben segítséget nyújt a fogyasztás racionalizálására. Arra a kérdésre válaszolva, hogy mik az esélyek a fenntarthatóság és a hatékonyabb működés területén, közölte: az energiarendszerünket akkor tudjuk leginkább kontrollálni, ha saját termeléssel rendelkezünk és a megújuló energiaforrásokat minél nagyobb arányban integráljuk. A vasút akkor tud leginkább versenyképes lenni, ha az energiafogyasztást ellenőrizni lehet, és lehetőség szerint energiatermelési kapacitással is rendelkezik az ágazat.

Az ÖBB jelenleg nyolc saját vízierőművet üzemeltet. Ezek egyike a 36 MW-os, voralbergi Spullersee erőmű

Bezzegvasút

Az Osztrák Szövetségi Vasutak (ÖBB) saját erőművekben is előállít vontatási célú energiát, mégpedig száz százalékban „tiszta” formában, vízi erőművek révén. Kozák Éva, az ÖBB Infrastruktur AG nemzetközi kiemelt ügyfélmenedzsere ezzel kapcsolatban elmondta, hogy az állami vasútvállalat egyharmadrészt az általuk üzemeltetett erőművekben állít elő energiát, az áram második harmadát olyan partnercégektől vásárolja, akik szintén vízerőműveket működtetnek, a fennmaradó részt pedig piaci alapon szerzi be. Az ÖBB 2018 óta használ kizárólag zöld áramot a vontatásban. Az évtized végéig nyolcmillió tonnával csökkenthetik a szén-dioxid-kibocsátást és a hálózatuk 85 százalékát villamosítják. A végső cél a 89 százalék, a nem villamosított vonalakon alternatív hajtású járműveket helyeznek üzembe. Az energiahatékonyság egyik eszköze lehet az áramfogyasztás mérése, és ebben nőtt a vasútvállalatok részéről az érdeklődés.

Weisszee (fotók: Vörös Attila)

Rónai Péter szerint 2022-ben nyolc százalék körül volt az az energiaérték, amit mérés alapján számoltak el, idén az első fél évben ez az arány tizenhárom százalékra nőtt. A mérés csökkenti a vontatási villamos áram felhasználását is, különösen igaz ez a MÁV-Startra, hiszen a személyszállító vasútvállalat a legnagyobb energiafelhasználó. A villamos áram drágulása miatt a vontatás is egy kicsit átrendeződött 2022 elején, hiszen tizenegyről tizenhat százalékra nőtt a dízelvontatás aránya, ez mára azonban visszarendeződött.

Nyitóképünkön: a konferencia második kerekasztal-beszélgetésének moderátora, Feldmann Márton (fotó: MÁV, Mátrai Dávid)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Földrengés helyett útkeresés a vasúti árufuvarozásban

T. Hámori Ferenc   ·   2024.02.19. 15:00

Két éve még „földrengést” vártak a vasúti áruszállításban érdekelt társaságok a vontatási energia árának drasztikus emelkedése miatt. Bár az áramár csökkent, a kargócégeket továbbra is foglalkoztatja a fuvardíj-kalkuláció tervezhetőségének kérdése, de még ennél is jobban az, hogy a honi vasút infrastruktúrájának állapota erősen kifogásolható, a lassújelek, a tengelyterhelés-korlátozások pedig nem előnyükre befolyásolják a társaságok működési eredményeit.