Nőtt a személyszállítás, csökkent az áruszállítás 2021 negyedik negyedévében Magyarországon

MTI/iho   ·   2022.03.11. 09:00
szekesfehervar_kesz07

Mind a kettő relatív: egyik sem érte el a járvány előtti, 2019 negyedik negyedévi szintet – derül ki a szállítási teljesítményekről kiadott legfrissebb KSH-jelentésből.

A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint

  • 16 százalékkal több, 129,2 millió utas vette igénybe a helyközi személyszállítási eszközöket és
  • 55 százalékkal több, 5,2 milliárd utaskilométert tettek meg.

Az utasok száma 18,8 százalékkal, az utaskilométer harmadával, 33,3 százalékkal maradt el a két évvel korábbitól.

A helyi személyszállítást használó utasok száma a tavalyi negyedik negyedévben 25,3 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit, és 24,4 százalékkal több utaskilométert tettek meg.

  • A szállított áruk mennyisége 7,8 százalékkal nőtt az egy évvel korábbihoz képest, és 2,9 százalékkal haladta meg a két évvel korábbit, az árutonna-kilométerben mért szállítási teljesítmény azonban az előző év negyedik negyedévéhez viszonyítva 4,1 százalékkal, a 2019-es negyedik negyedévhez mérve 8,3 százalékkal csökkent.
  • A szállított árutömeg hetven százaléka közúton jutott el rendeltetési helyére, a volumen 20,4 százalékkal nőtt egy év alatt. A közúti szállítás árutonna-kilométerben mért teljesítménye 8,9 százalékkal nőtt a 2020. negyedik negyedévihez képest, és 1,5 százalékkal elmaradt a két évvel korábbitól. A vasúton szállított árumennyiség 10,4 százalékkal, a szállítási teljesítmény 12,0 százalékkal csökkent.

A jelentés kitér arra, hogy a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér negyedik negyedévi teherforgalma (34,3 ezer tonna) 31 százalékkal bővült az előző év azonos időszakához képest, annak köszönhetően, hogy tavaly január elején a BUD Cargo City megkezdte működését. 2019 negyedik negyedévéhez mérten is nagymértékű, 33százalékos volt az emelkedés. A repülőtér negyedik negyedévi utasforgalma 2,1 millió fő volt, csaknem tizenkétszerese az előző év azonos időszakinak, de alig több mint fele a két évvel korábbinak.

A jelentés szerint a Magyarországon első alkalommal forgalomba helyezett személygépkocsik száma (62 ezer) az egy évvel korábbinál tizenegy, a 2019. azonos időszakinál huszonöt százalékkal kevesebb volt, összefüggésben az autóipari termelést nehezítő alapanyaghiánnyal. A forgalomba helyezések száma az új személygépkocsik esetében huszonhét százalékkal csökkent, a használtaknál 8,6 százalékkal nőtt egy év alatt, a 2019. negyedik negyedévitől viszont harminchat, illetve tizenkét százalékkal elmaradt. A forgalomba helyezett elektromos személygépkocsik száma kilencvenhárom százalékkal nőtt az egy évvel korábbihoz képest, több mint négyszerese volt a két évvel korábbinak, arányuk azonban a 2021. második félév végi járműállománynak csupán öt ezreléke.

A december 31-én forgalomban lévő közúti gépjárművek állománya csaknem 4 millió 900 ezer volt, ebből a személygépkocsik száma négymillió, a tehergépkocsiké 559 ezer, a motorkerékpároké 203 ezer, a vontatók állománya 86 ezer, az autóbuszoké 18 ezer. A gépjárművek átlagos kora fél év alatt 0,2 évvel, tizenöt évre növekedett.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek