Oroszországban fűre szállhat az ATR

iho   ·   2013.09.10. 15:30
ATR_cimkep

Az orosz Államközi Repülési Bizottság (IAC – Interstate Aviation Committee) a sikeres tesztrepüléseket követően kiadta az engedélyt arra, hogy a francia-olasz kooperációban készülő, új generációs ATR 72-600 típusú utasszállító repülőgépek használhassák Oroszországban az olyan betonburkolat nélküli regionális repülőtereket, mint például Bodajbo, Igrim, Misz Kameny vagy Lenszk – olvasható a TTG hírlevélében.

Ehhez a gyárnak csak kisebb módosításokat kell elvégeznie a repülőgépen. Jelenleg csak az ATR gyárt olyan 50 férőhely feletti kategóriájú légcsavaros-gázturbinás utasszállítókat, amelyek nem igényelnek feltétlenül szilárd burkolatú pályát. Mindezt elsősorban az teszi lehetővé, hogy az eredetileg könnyű katonai teherszállítónak tervezett gép a törzsből kinyíló, rövid és robosztus futóművekkel rendelkezik, a felsőszárnyas megoldás révén pedig a hajtóművek nem szívják be a földről a különböző szennyező anyagokat.

Magasan elhelyezett hajtóművek, rövid és erős futószár: az ATR bírni fogja a füves pályákat<br>(fotók: ATR)

Az olasz Alenia és a francia EADS közös repülőgépgyárát 1981-ben alapították meg, s 1985 decemberében adták át az első gépet - egy rövidebb törzsű ATR-42-est - a francia Air Littorialnak. A cég az elmúlt években a megrendelések terén átvette a piacvezető szerepet a kanadai Bombardier gyártól a 42-72 személyes gépek kategóriájában, és az elmúlt év májusában már leszállították az ezredik példányt a típus legújabb változatából. A 72 személyes ATR 72-600-ast a spanyol Air Nostrum légitársaság, az Ibéria leányvállalata állította forgalomba.

Jelenleg már több mint 90 ország mintegy 180 légitársasága repüli a típust, de a megrendelések folyamatosan érkeznek a cég székhelyére, Toulouse-ba. A légcsavaros-gázturbinás repülőgépek piaca ugyanis az üzemanyagárak emelkedésével a korábbi mélypontról elkezdett magához térni. Mint arról az iho/repülés is többször írt, az 50-100 személyes regionális sugárhajtású gépek piaca gyakorlatilag „befagyott”, és amelyik légitársaság csak teheti, most már az ugyan valamivel lassabb, de jóval olcsóbban üzemeltethető légcsavaros megoldást választja. (Egy ATR-72-es átlagos fogyasztása egy óra alatt mindössze 550-570 kg kerozin.

Az európai lgt átvette a piacvezetést a kanadai konkurenstől

Ugyanakkor a technológiai fejlődés már nemcsak gazdaságosabbá, hanem halkabbá és környezetkímélőbbé is tette ezeket a gépeket, melyek az utaskényelem tekintetében is felveszik a versenyt a jetekkel, képernyős-digitális kijelzőjű (glass-cockpit) pilótafülkéik pedig teljesen olyanok, mint napjainkban bármelyik modern, nagy utasszállítóé.

Az ATR kiemelt figyelmet szentel az orosz piacnak, mivel a hatalmas ország távol-keleti régióiban számos olyan település található, amelyik gyakorlatilag csak légiúton közelíthető meg. Az oroszok azonban nem fejlesztették ki az évtizedeken át itt használt hasonló kategóriájú, de napjainkra már elavult Antonov An-24-es utódját, ezért a belföldi regionális légiforgalomban az orosz légitársaságok egyre több ATR és Bombardier utasszállítót üzemeltetnek.

Kapcsolódó hírek