Pipistrel helikopter, tandem szárnyakkal, pilóta nélkül

iho/repülés   ·   2020.09.07. 09:00
Wilderness-1030x579

A különös hibrid olcsón szállít komoly terhet nagy távolságra, reptér sem kell hozzá...

Elsőre kicsit bonyolultnak hangzik a besorolás, eVTOL UAV: az „e” az elektromos meghajtást jelöli, de ha még izgalmasabbá akarjuk tenni a dolgot, akkor hibrid meghajtásról beszélhetünk, a VTOL a függőleges fel- és leszállás képességét jelzi, az UAV pedig azt, hogy a gép pilóta nélkül repül, pontosabban a pilótája, vagy inkább az autonóm rendszerek felügyelője a földön van.

A szlovéniai Pipistrel járművére annak ellenére lehet már szerződést kötni, hogy a forgalomba állítást a cég 2023-ra tervezi és repülőképes példánya még nem épült a típusnak. De mindenképp nagyon is érdemes nagyon is komolyan venni a terveket, gondoljunk csak arra, hogy a Pipistrelnek sikerült először a világon teljes körű típusengedélyt elnyernie elektromos repülőgépre.

(illusztrációk: Pipistrel)

Amit most a cég a piacnak ajánl, a Nuuva V300, egy meglehetősen méretes teherszállító, amelynek

a törzse mellett kétoldalt külön konzolokra szerelve négy-négy elektromos meghajtású rotor termeli a függőleges, helikopter-szerű fel- és leszálláshoz az emelőerőt, a vízszintes repüléshez a felhajtóerő két tandem elrendezésű szárnyon ébred, az egyik a törzs aljára szerelve a gép orránál, a másik a törzs tetején hátul, a törzs legvégén pedig egy belsőégésű motornak és egy tolólégcsavarnak alakítottak ki helyet.

Ez a felszállás után és a függőleges földetérés előtt a meglepően hosszú vízszintes repülés során hajtja a gépet. A tandem szárny-elrendezés különösen előnyös a súlypont szempontjából, hangsúlyozza a cég.

A Pipistrel úgy jellemzi a konstrukciót, mint ami egyesíti a helikopter és a merevszárnyú repülőgép előnyeit, vagyis nem igényel kiépített futópályát, a hibrid meghajtás révén pedig a helikopterekhez képest az üzemeltetési költség töredékéért működtethető. A tervezett paraméterek valóban figyelemre méltóak, a legnagyobb hasznos teher 460 kilogramm, három Euro-paletta fér a törzsbe, amelynek teherterét a külön konzolok és a hátsó motor-tolólégcsavar révén nem zavarja semmilyen szerkezeti elem, a szárnyfőtartókat nyilván a törzs fölött és alatt vezetik át.

A rakodást pedig a törzs teljes metszetében felhajtható orr-rész segíti, kicsiben az egész halványan emlékeztet a 747-esek cargo-változataira, azzal a különbséggel, hogy ennek a gépnek nem kell külön pilótafülkét építeni a rakodótér fölé...

A hatótávolság természetesen a szállítandó teher függvénye, lehet könnyebb áru esetén akár 2000-2500 kilométer is, a 460 kilós maximum tehát rövidebb távokra szól.

A gép digitális fly-by-wire vezérlést kap, a repülés autonóm üzemmódban történik, vagyis az operátor csak akkor kell, hogy a földről beavatkozzon, ha változik a repülési terv.

A konstrukció alapvonalaiban megegyezik egy másik Pipistrel-járművel, ez pedig a V300 kicsinyített, mindössze húsz kilónyi terhet szállító változata, a V20, ezt a gépet már jövőre forgalomba állíthatja az első megrendelő.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek