Ráncfelvarrás Honeckeren

iho   ·   2014.03.18. 12:15
00kicsi

A henningsdorfi Hans Beimler-művek produktuma (még egy NDK-s postabélyegen is megjelent) egyedi gyártmány: kifejezetten a budapesti helyiérdekűnek készítették, sehol máshol nem futott ez a jármű. Az MX típusból 1971-ben tizenhat, az MXa-ból 1975–83 között összesen hetvenöt, háromrészes szerelvény érkezett, ez tette lehetővé a régi típusok kivonását.

Ilyen ma az MXa belső tere, és ilyen lesz a prototípus<br>(a képek forrása: BKK)

A szerelvények – a legifjabb is túl a harmincadik, munkával töltött évén – lassan megértek a felújításra, a legrégebbiek talán a cserére is. Érkezésük óta csak kisebb belső ráncfelvarrásokon estek át: a műbőr helyett szövetülés, plusz kapaszkodók beszerelése, kerékpártároló helyek kialakítása, és egy szerelvény kapott a régi, lehúzható ablakai helyett az Ikarus 200-as sorozatú buszokban megszokott tolóablakokat. A hajtás, és minden más változatlan maradt.

Egyelőre csak látványterveken létezik

A BKK-nál a HÉV járműbeszerzési tendere még előkészítés alatt van, záros határidőn belül nem nagyon lehet új járműveket remélni. Úgyszintén a jövő zenéje még a déli és az északi (Ráckeve/Csepel, illetve Szentendre) vonalak összekötése 5-ös metró néven, ami feltétlenül vadonatúj szerelvényeket igényelne. A fővárosi közlekedési csúcsszerv 2014 második felére előirányozta egy kisegység MXa belső korszerűsítését, elsődlegesen hazai beszállítók bevonásával. A munkát a Fehér úton, a VJSZ-ben végzik majd.

Mit is kap az utas a kilencvenmilliós felújítási költségért és a megváltott menetjegyéért cserébe? A megszokott, boxos üléselrendezést korszerűbbre, a modern elővárosi vonatoknak megfelelőre alakítják át, ezzel együtt új, kényelmesebb üléseket szerelnek be, átalakul a kapaszkodók elrendezése (a gyári megoldás mintha csak ülő utasokra lett volna kitalálva), rongálásvédelemmel ellátott padló- és oldalburkolat készül, új, szigetelt ablakokat, klímaberendezést, felújított fűtést építenek be. A babakocsival vagy kerékpárral utazóknak új, többfunkciós teret alakítanak ki, megújul az utastájékoztató berendezés (a Futár első körébe a HÉV nem került bele, a metrókhoz hasonlóan), kamerarendszer figyeli az utasteret. Az utaskényelmet a 230 voltos csatlakozók és az ingyenes wifi is növeli.

Sorozatgyártásról, azaz -felújításról egyelőre nincs szó, a projekt folytatását a prototípussal szerzett tapasztalatok alapján döntik majd el. Egy biztos: a modern külső mögött ugyanaz az öreg szív dobog majd, kényelmes, klimatizált szerelvényen hallgathatjuk majd a kontaktorok csattogását.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek