Repterek bajban, Heathrow-tól Ferihegyig

iho/repülés   ·   2020.11.12. 12:00
Clipboard01

Londoni kritika: nem lép a kormány, figyelmeztetés: a vakcinát is a repterek fogadják. Ne csak a légitársaságok kapjanak segítséget! Ferihegyi mélypont, decemberi remények.

Keményen bírálta a londoni kormányt a legnagyobb londoni repülőtér főnöke: Heathrow közleménye gyakorlatilag arról szól, hogy a szigetország cserben hagyta a korábban európai listavezető légitkikötőt, ezügyben elsősorban az utazási tilalmakat kárhoztatta, de a járvány kezelését is kifogásolja a közlemény.

Heathrow 2019-ben a világ hetedik legforgalmasabb repülőtere volt, csaknem 81 millió utassal, stabilan az európai lista élén, a párizsi Charles de Gaulle, az amszterdami Schiphol és Frankfurt előtt. Az idei októberi számok a tavalyi hónaphoz képest 82 százalékos forgalomzuhanást jeleztek, az érkező és induló utasok száma mindössze 1,2 millió volt, a forgalom szerint CDG meg is előzte, miközben a londoni nagyreptér idei utasszáma jelen állás szerint idén mindössze 22,6 millió lesz, október a nyolcadik hónap volt, amikor a forgalom egyfolytában mélypontról mélypontra zuhan.

Heathrow vezetése szerint

a brit kormány súlyosan hátrányos helyzetbe hozza a légikikötőt a karantén-politikájával, ami elsősorban az észak-atlanti járatokat érinti, és azzal is, hogy európai versenytársaival szemben a hatóságok nem hagyták jóvá a reptéri Covid-vizsgálatokat.

Az pedig a közlemény szerint végképp kiüti Heathrow-t, ha a kormányzati tervek szerint betiltanák a repülőtéri adómentes vásárlási lehetőségeket.

John Holland-Kaye, a reptér igazgatója meglehetősen súlyos figyelmeztetést intézett a londoni kabinethez, jelezte, nem egyszerűen az utasforgalomról és a brit export és import egyik legfontosabb logisztikai központjáról van szó, amely döntő szerepet játszik Nagy-Brtitannia gazdaságának életben tartásában.

A tét a járványt legyőző, idő- és hőmérséklet-érzékeny vakcinák beszállítása. Az Egyesült Királyságba behozott egészségügyi-gyógyászati behozatal több mint negyven százaléka Heathrow-n keresztül érkezik, figyelmeztet a londoni nagyreptér.

Általában érzékelhető többfelé elégedetlenség amiatt, hogy a kormányok mentőakciói elsősorban a légitársaságok túlélését segítik, sokkal kevesebb támogatás jut a légiközlekedés infrastruktúrájának, az irányító szolgálatoknak, a karbantartási-javítási hálózatnak, a reptéri kiszolgálóknak és maguknak a reptereknek. Becslések szerint közvetlenül 4,6 millió munkahelyet veszélyeztet a járvány a társaságoknál és a reptereken.

Az IATA és a repülőterek világszervezete, az ACI hetekkel korábban közösen követelte: a kormányok támogatásokkal illetve az ágazatot terhelő adók elengedésével segítsék a túlélést. A jelek szerint Berlinben hajlandóak is közbe lépni: a német kormány tervezi, hogy az iparági vezetőkkel újabb tárgyalásokba kezd az ország repülőtereinek helyzetéről, a veszélyeztetett munkahelyek száma ugyanis most már 180 ezer állás negyede, egyharmada csak a légikikötőkben. A németek pénzügyi segítség mellett átgondolják a karantén-politikát és a repülőterek tesztelési eljárásait.

A hazai repülőterek dolgában, esetleges támogatásról új hír nem kering, viszont az Airportal a budapesti nemzetközi repülőtér forgalmának további súlyos visszaeséséről közölt adatokat.

A cikk szerint „november második felére érheti el a mélypontot a Liszt Ferenc reptér forgalma: mintegy 20 útvonal és heti 70 járat maradt elérhető, de a tervezett menetrendből a friss korlátozások miatt továbbiak is kieshetnek”. A portál szerint viszont decemberben több vonalon újra indulhatnak járatok és sürítések is lehetségesek az ünnepekre tekintettel.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Közlekedésfejlesztés Közlekedéstervezés

A Yunex Traffic városi forgalomirányítási megoldása immáron egész Londonban működik

iho.hu   ·   2024.06.09. 08:20

A hosztolt UTC-UX rendszernek a bevezetése hatékonyan helyettesíti a Transport for London meglévő, elöregedő rendszerét. A továbbfejlesztett felhasználói felületek bevezetése, valamint az új funkciók – beleértve az automatikus adatbázis-frissítéseket, a buszprioritási képességeket és az új UTC-rendszert – bíztató jövőképet teremtenek a brit főváros forgalomirányításának és úthálózatának.