Repülésbiztonság 2012: a pozitív rekordok éve!
Hacsak az évből hátralévő órákban nem történik egy vagy több hatalmas katasztrófa, bízvást kijelenthető, hogy a jetkorszak kezdete óta 2012 volt a legbiztonságosabb év a légiközlekedésben. A megállapítást a The Wall Street Journal cikkének címében olvashatjuk, az adatok az Aviation Safety Network statisztikáiból származnak. A világban idén 22, ha az utasok nélkül túlfutott moszkvai Tu-204-es szombati balesetét is hozzáadjuk, akkor 23 halálos esemény történt 14 személyesnél nagyobb polgári utasszállító és teherszállító gépekkel. Ennél kevesebbet csak 1943-ban jelez a táblázat, amikor egyfelől nem volt még igazi globális légiközlekedés, másrészt háború volt, ami nagyban korlátozta a polgári repülést.
2011-ben 36, 2010-ben és 2009-ben 31-31 halálos közforgalmi légibaleset történt, 2007 is relatíve jó év volt 30 súlyos eseménnyel, de ez az idei 22-23 jóval alacsonyabb az elmúlt tíz év átlagánál is, ami 34 volt. Különösen érdekes adat, és már az okokról is mond valamit, hogy az Egyesült Államokban idén sem történt ebben a kategóriában halálos esemény, az utolsó 2009-ben volt, amikor New York államban, Buffalo városában zuhant le átesés következtében egy regionális utasszállító.
A WSJ cikke szerint a repülésbiztonság javítása természetesen összefügg a jobb, biztonságosabb repüléstechnikával, a pilótaképzésnek és a légiforgalmi irányítás eljárásainak javulásával. Talán a legfontosabb a hatóságok erősödése és a repülésbiztonsági szabályok következetesebb érvényesítése, ami szerencsére most már Észak-Amerikán és Európán kívül jó néhány úgymond fejlődő országban is tapasztalható.
Az is elmondható, hogy teherszállító gépekkel sűrűbben történik komoly baleset, hiszen a 22 illetve 23 esetből csak 10/11 érintettje volt utasszállító gép. Az is fontos adat, hogy ezek közül három volt nyugati gyártmányú nagyobb sugárhajtású utasszállító, a többi hét/nyolc vagy nyugati, vagy orosz gyártmányú légcsavaros-gázturbinás gép volt. Mint a lap megállapítja, az orosz gépek általában kevesebb utassal repülnek, de relatíve magasabb a baleseti arányuk.
Az adatokat a lap számára az Ascend nevű, aeronautikai elemző és tanácsadó cég egyik vezetője kommentálta, aki elismerte, hogy a repülésbiztonság szempontjából 2012 rekordnak ígérkezik, különösen annak fényében, hogy közben a szállított utasok száma 5,5 százalékkal emelkedett és megközelítette a 3 milliárdot. Nyugati gyártmányú gépekkel repülve 10 millió repülésre jut egy halálos baleset. Az elhunytak száma 470/474 volt, a tízéves átlag 770 áldozat. Mostanra már 2,5 millió repülésre jut egy halálos baleset, ez a tavalyi arányhoz képest és majd kétszeres javulás.
Az Ascend kommentárja szerint azonban mindez nem jelenti még azt, hogy tavalyhoz képest ugrásszerűen nőtt volna a repülés biztonsága: az elemzés szerint a különlegesen jó számokhoz szerencse is kellett.
Az Ascend egyfelől a balesetek földrajzi megoszlását hangsúlyozza, tehát hogy Afrikában, Latin-Amerikában és más fejlődő térségekben a gyakoriság sokkal magasabb, ezt jelzi egyébként, hogy a két legsúlyosabb kimenetelű légibaleset idén Pakisztánban és Nigériában történt, a halálos áldozatok többsége is ezekhez a katasztrófákhoz köthető. Ugyanakkor az Egyesült Államokban is jelen lévő veszélyforrás az Ascend saját jelentése szerint, hogy a pilótákat olykor összezavarják az automatizált fedélzeti rendszerek, a repülőterek zsúfoltsága pedig a földi ütközések veszélyét növeli.
Az Aviation Safety Network elnöke szerint is tulajdonképp nehéz megmagyarázni az idei kiugróan jó számokat, ugyanakkor úgy véli, a különféle szabályozások, és a nemzetközi szervezetek auditjai szorítják arra az országokat, hogy javítsák a repülésbiztonságot. Az adatok azt mutatják, hogy most elsősorban a kisebb, regionális vonalakon repülő légcsavaros-gázturbinás utasszállítók kategóriájában kellene emelni a biztonság szintjét, ezeken a gépeken kevesebb az utas, de az általuk használt repülőterek is sokszor kisebbek és több kockázatot rejtenek, kevésbé jól felszereltek és a légiforgalmi irányítás is gyengébb, mint a nagy sugárhajtású gépek által használt nagyobb légikikötők.
És egy másik érdekes adat: 2012 volt az első év, amikor a globális statisztika szerint a világban több baleset történt üzleti gépekkel, mint menetrend szerinti járatokkal. Ez jelzi a businessjet-szektornak a dinamikus fejlődését, de azt is, hogy fontos lenne ezen a területen is javítani a repülésbiztonságot.