Ritka vendég, francia katonai 340-es Budapesten
Viszonylag ritka típusra figyeltek fel sokan csütörtökön délután, amint a ferihegyi felszállás után a város fölött északnyugat felé fordult. A340-esek nem igen szoktak errefelé mozogni, cargo-változatban nem használják, a légitársaságok pedig nem járnak vele Budapestre, hiszen kifejezetten nagy hatótávolságú gép, márpedig sajnos a budapesti légikikötő változatlanul hiányolni kénytelen az interkontinentális járatokat.
Néhány alkalommal persze azért leszálltak ilyenek nálunk: legutóbb a Lufthansa Hongkong felől Münchenbe tartó járata volt kénytelen megszakítani útját Ferihegyen, mert a különösen erős szembeszél miatt a kelleténél több üzemanyagot fogyasztott. Ez ráadásul a ma már gyártásból kivont típus legszebb, leghosszabb 600-as változata volt.
No de csütörtökön nem valami technikai vagy egészségügyi kényszerleszállás okán tartózkodott egy ilyen négyhajtóműves nálunk. Bár a földről elég nehéz megfigyelni, de a dolgot gyanússá tehette, hogy a Flightradaron ugyan megjelent a gép, viszont nem szerepelt mellette légitársasági jelzés, sem desztináció. Persze aki figyelte az elmúlt hetek híreit, annak lehetett némi elképzelése, legalábbis arról, milyen küldetésről lehet szó.
Mint arról korábban beszámoltunk, a várpalotai gyakorlótéren nagyszabású amerikai–holland–magyar-hadgyakorlatot tartottak: az iho/repülés cikke érthetően a forgószárnyas résztvevőkkel foglalkozott elsősorban, de bőven volt a résztvevők között szárazföldi alakulat is. Ezek járműveit szemfüles kollégáim Kelenföldön fotózták le, amint április első napjaiban vasúton vitték őket a gyakorlótér felé.
Az iho/repülés információi szerint miután a hadgyakorlat véget ért, a csütörtöki A340-essel a holland katonák egy csoportja távozott Budapestről. A Bakony vidékéről buszokkal hozták őket Ferihegyre. Az illető repülőgép azonban nem holland volt, hanem a francia légierő gépe. Vajon miért ez vitte hazafelé a holland katonákat?
Nos, az adatbázisok böngészése szolgál valószínű magyarázattal. A holland légierőnek összesen három szélestörzsű gépe van, közülük két KDC-10-es, vagyis a Martinair egykori DC-10-eseiből átalakított tanker, és egy „sima”, a Northwesttől származó DC-10-es, aminek a tankerré alakítását pénzügyi nehézségek miatt leállították a hollandok, a gép feltehetően egyáltalán nem repül. Mármost a KDC-10-esek egyenként csak 160-165 katonát szállíthatnak a fedélzetükön, a szokásos cargo-személyszállító konfigurációban, egyébként is erősen lefoglalja a két gépet a holland F-16-osok légitankolása.
A franciáknak ugyanakkor a Flightglobal adatbázisa szerint öt szélestörzsű gépük van katonák szállítására, három A310-es és két A340-200-as. Utóbbi a légitársaságoknál kétosztályos kivitelben 300 utast képes szállítani, gyanítható, hogy egyosztályos katonai szállítóként még többet: feltehető tehát, hogy gazdaságosabb megoldás volt egy ilyen gépet bérelni, mint akár egy KDC-10-essel, akár egy Herculessel többször fordulni Budapest és a hollandiai bázis között.
Mint ismeretes, katonai gépek megjelenése Ferihegyen jónéhány éve a normalitás része, annak ellenére, hogy időnként netes fórumokon olvashatók rosszalló hozzászólások ez ügyben. Volt példa, hogy kétüléses kiképzőgépek raja látogatott el néhány órára hozzánk, hiszen a katonai pilóták oktatásának része az útvonalrepülés és a polgári eljárások elsajátítása.
A balkáni háború után is elég sokszor vendégeskedtek nálunk NATO-tankerek, például innen szálltak fel azok a töltőgépek, amelyek a 2008-as bukaresti NATO-csúcs idején a román főváros feletti légtérbiztosítás gépeit látták el üzemanyaggal. Nemrég tette tiszteletét egy C-17-es óriás, és várhatóan egyre sűrűbben használják közbülső leszállóhelynek a Liszt Ferenc nemzetközi repülőteret azok a gépek, amelyek az afganisztáni kivonulás szállítási feladatait végzik.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!