Scania! Részeg vagy?! Nem, bioetanollal járok...
Nem volt újdonság már alacsonypadlós autóbusszal közlekedni, az utasoknak több városban lehetett már utazni a korszerű Volvo 7700-asokkal, illetve a Mercedes Citarókkal, tíz évvel ezelőtt mégis megjelent egy különleges Scania OmniLink típusú autóbusz Szegeden. Az általában a 20-as járaton közlekedő piros jármű a svéd Busslink i Sverige AB állományának 4709 azonosítószámú tagja volt, küldetése pedig a bioetanol üzemanyagú autóbuszok bemutatása volt. A piros busz két hétig közlekedett Szegeden közel háromezer kilométert teljesített, üzemanyagát a gyártó biztosította. Az autóbuszt kipróbálták Kaposváron is, illetve egy másik lengyel példányt Nyíregyháza is vendégül látott a szeptemberi autómentes napon.
A járművek kényelme elnyerte az utasok és a járművezetők tetszését is, amely érdekessége, hogy kipufogógáz helyett erjedt, alkoholos szagot bocsátott ki magából. Az üzemeltetési tapasztalatok az autóbusz magas üzemanyag-fogyasztását jelezték. A motor speciális karbantartást igényel, valamint külön üzemanyagtöltő infrastruktúra kiépítése szükséges. Az autóbuszos tesztek után optimista elképzelések láttak napvilágot a bioüzemanyagon alapuló környezetkímélő közlekedés fejlesztésére. A törekvéseket támogatta az üzemanyagok szabványosítása, a kedvezőbb adózása, a magyar mezőgazdaságban elérhető alapanyag és a gyártókapacitás. A 2007-es év a bioüzemanyag korszak felemelkedésének kezdetét jelentette Magyarországon: megkezdődött a töltőállomásokon az E85 típusú üzemanyag forgalmazása. A kezdeményezés legnagyobb haszonélvezői mégis a személygépkocsik tulajdonosai voltak, a közösségi közlekedésben és áruszállításban nem számított alternatívának az alacsonyabb ár ellenére sem. A bioetanol sikertörténete egy hat évvel ezelőtti beavatkozással tört meg, amikor a termékre jövedéki adót vezettek be, majd az alkoholtartalomra számított adómértéket folyamatosan növelték. Közben tanulmányok vitatták a biodízel üzemanyagok környezetbarát hatásait.
A fenntartható bioüzemanyagok jövője egyelőre bizonytalan Magyarországon, a kiskereskedelemben E85-öt értékesítő kúthálózat tavaly nyáron tulajdonost váltott, értékesítését leépítették. Az etanol kutak elérhetőségére létrehozott internetes weboldalt tovább nem fejlesztik, a szakmai szövetség honlapja nem elérhető.
A környezetbarát üzemanyagok tekintetében a hazai tömegközlekedésben jelenleg a sűrített földgáz hódít. Igaz, a gázbuszokat hazánkban elsőként üzemeltető Debrecen lassan nyolc éve leállította járműveit, a gyakorlatot itthon másodikként megvalósító Szegeden több, mint tíz éve nem szereztek be új gázbuszokat. Közben Budapesten az elmúlt években ötven fölé emelkedett számuk, Zalaegerszegen is folytattak kísérletet gázüzemű autóbuszokkal, Kaposváron és Miskolcon – a közeljövőben Nyíregyházán is – viszont vadonatúj járművek beszerzésével járultak hozzá a környezetbarát közösségi közlekedés fejlesztéséhez.
A hibrid hajtású autóbusz üzemeltetéséről is megoszlanak a vélemények. A kecskeméti flottát a kifogásolható rendelkezésre állás jellemzi, a budapesti állományt pedig – az egyetlen BKV állományát gyarapító szóló mellett – jelenleg az ideiglenesen helyközi forgalomra beállított Volvók képviselik.
A szegedi történet érdekessége tíz év elteltével: a Petőfitelepi végállomáson újra lehet Scania típusú autóbusszal találkozni, csak dízelüzemű kivitelben.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!