Scaniák a mélyben
A Zenobia nevű svéd komphajó első útján süllyedt el 1980. június 7-én, fedélzetén 135 tehergépkocsival és áruval megpakolt pótkocsival. Ezek többsége vadonatúj Scania volt.
A komphajó a vezérlőrendszerének tesztelése során június másodikán erősen jobbra fordult, amitől hirtelen megdőlt balra. A manővert a legénység nem tudta helyretenni, a hajó 40 fokos szögben az oldalára dőlt. Az esemény idején a Zenobia Ciprus déli partjainál hajózott harmincegy fős személyzettel és százhuszonegy utassal a fedélzetén.
Segélyhívásra a hajót Larnaca kikötőjébe vontatták. A százhetvenkét méter hosszú Zenobiát a legénység megpróbálta függőlegesbe állítani, de hirtelen az oldalára borult. A Scania Világa magazin beszámolója szerint a komp oldalán és egy nyitott ajtón keresztül elkezdett beömleni a víz, amitől a hajó még jobban megdőlt. A fedélzeten álló leláncolt teherautók, köztük új Scania 111-es fülke-alvázas tehergépkocsik és Scania 140-es nyerges vontatók, elszabadultak. A két alsó szint rakománya és az ott tárolt járművek is szétszóródtak. A személyzet a hajó elhagyása mellett döntött, amely nyolcvan perc alatt elsüllyedt.
A Zenobia negyvenkét méter mélyen állapodott meg, kilencven fokos szögben a bal oldalára dőlve. A hajótest legmagasabb pontja tizenhat méterrel található a felszín alatt. A hajótörés után harminc évvel a Zenobia még mindig sértetlen. Az öböl vize tiszta, így még negyven méteres mélységben is kiválóak a látási viszonyok, ezért kedvelt célpontja a roncsbúvárkodásnak. A helyszín a larnacai reptér leszálló útvonala alatt található, így tiszta időben a repülőgépek utasai is láthatják a roncsot a víz alatt.