Schengen csúszva a magyar–román vasúti határon

Tevan Imre   ·   2025.01.10. 09:00
00_nyirabrany_schengeni_kereszt

Tényleg megint mindenki hülye a magyar vasút körül? Ezért várják ki továbbra is a vonatok Magyarország és Románia között azt az időt, ameddig tavalyig a határellenőrzés tartott? Annak ellenére, hogy január 1-jétől már nincs ellenőrzés. A körülmények ismeretében a válaszunk: nem. Hosszabb folyamatról van szó, a menetidő talán az év közepétől csökkenhet.

A szóviccet persze nem kellett volna erőltetni a címben, a kedves olvasó azonban vegye figyelembe, hogy a szerző éppen Csongrádról érkezett meg, ahol a vasútállomás közelében a kisboltot Vásá-royál néven futtatják, vele szemben pedig azt írták a szociális otthonra, hogy Őszülőotthon.

Csongrádi életképek (a szerző felvételei)

Ráadásul lopott szóviccről van szó, Fahidi Gergely sütötte el a HVG-ben talán 2006-ban. Plusz nem is igaz, a schengeni szerződés nem csúszik, kiterjesztése Romániára és Bulgáriára életbe lépett 2025. első napján, ami csúszik, az csak a pozitív hatása a vasúti személyszállításra. Megpróbáljuk kérdések és válaszok formájában körüljárni a kérdést.

Ha egyszer évtizedes távlatban várják, hogy a románokat is beengedjék a schengeni rendszerbe, miért nem lehetett erre előre felkészülni, és módosítani a menetrendet úgy, hogy a vonatok rövidebb várakozás után induljanak a határállomásokról?

A nagyon hosszú várakozás éppen a bizonytalanságot jelzi, senki nem lehetett biztos benne tavaly decemberig, hogy most tényleg sikerül megállapodni. Ausztria december 9-én adta be a derekát, a tagállamok belügyminisztereinek a tanácsa 12-én szavazta meg a bővítést.

Ettől még előre el lehetett volna készíteni a menetrendeket, és a megfelelő pillanatban egy tollvonással életbe léptetni, nem?

Nem. Ez nem ilyen egyszerű a vasúton. A pályakapacitás megfelelő része, ami lehetővé teszi egy-egy vonat közlekedését (ezt nevezzük menetvonalnak) már rég oda van utalva a különböző vasútvállalatoknak, például a teherszállító magáncégeknek. A már kiutalt menetvonalakat nem lehet csak úgy elvenni tőlük, még arrébb rakni sem, csak akkor, ha ebbe beleegyeznek, szóval ezt előre le kell tárgyalni. Ezek a tehervonati menetvonalak pedig nem olyanok, mint a személyszállításban alkalmazottak, hogy kis kivételtől eltekintve naponta azonosak, vagyis egyáltalán nem mindegy, hogy melyik naptól akarjuk módosítani azokat. A nemzetközi menetvonalak egyeztetése különösen bonyolult és időigényes, normális esetben több mint egyéves folyamat. Ezen persze lehet gyorsítani az érdekelt felek beleegyezésével, de akkor sem egyszerű.

Akkor most fölöslegesen állnak a vonatok a határon?

Részben igen. De maga a schengeni szabályozás is óvatos, az első hónapok amolyan próbaidőt jelentenek, késznek kell lenni akár arra is, hogy visszaálljon az ellenőrzés, ha valamilyen okból erre lenne szükség. Másrészt nem kizárólag a határellenőrzés miatt álltak a vonatok a magyar-román határon. Bár ez technikailag bőven lehetséges lenne, eddig nem sikerült megoldani, hogy ne kelljen mozdonyt cserélni, hanem a mozdony továbbmehessen a szomszédos országba ugyanazzal vagy másik mozdonyvezetővel. Ennek megvannak a feltételei, de nem lehetetlen e feltételek teljesítése, ha mindkét fél akarja, ahogy ez például Ausztria vagy Szlovákia esetében is történik. Jelenleg a határon műszakilag is ellenőrzik a kocsikat. Ez megint csak olyan kérdés, ami elhagyható, ha a felek kölcsönösen elfogadják, hogy a partner megfelelő állapotban küldi a járműveket. Éppen ezért bizalmi elvnek nevezik, más határokon működik. De román-magyar viszonylatban még nem sikerült bevezetni.

De legalább már elkezdődtek a szükséges megbeszélések?

Nagy Bálint, az Építési és Közlekedési Minisztérium közlekedésért felelős államtitkára azt válaszolta a Telexnek, hogy ezek már tavaly elkezdődtek. Azt is elárulta, hogy a jövő héten találkoznak az érdekelt cégek szakemberei.

Mikorra várható eredmény?

Az államtitkári közlés és az iho által megkérdezett szakemberek véleménye egybevág: ha minden jól megy, a nyári menetrendváltásra lehet kinyerni az időt a rendszerből.

Mennyi időt?

Összesen negyven percet vagy még ennél is többet állnak a vonatok a két határállomáson egy-egy átmenetben. Ha tehát a határellenőrzés elmaradásán kívül a mozdonycserét és a műszaki vizsgálatot is sikerülne megspórolni, az már tetemes nyereség lenne.

Milyen lenne a módosított menetrend?

Mivel még el se kezdődtek az érdemi egyeztetések, ezt nem lehet tudni. De az európai nemzetközi menetrendek szerkesztési logikája nyugatról keletre halad. Ahogy mi többé-kevésbé a bécsi vonatokhoz igazítjuk a saját ütemünket, feltehetően a román menetrendet kell majd hozzánk igazítani. Ez leginkább Lőkösháza esetén lesz komplex feladat. Biharkereszteshez jelenleg csak egy csonka vonal csatlakozik Nagyváradig, hiszen a Nagyvárad–Kolozsvár szakaszt átépítik, így itt könnyebb lesz a csak Váradig haladó vonatok menetrendjét módosítani.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Ellátási lánc Közlekedésfejlesztés Vasút Kutatás-fejlesztés Közlekedéstervezés Nagyvasút

Stratégiai szövetség a jövő mérnökeiért: szorosabbra fűzi az együttműködést a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem és a V-Híd Csoport

iho   ·   2025.01.10. 12:00

Cél, hogy az Építőmérnöki Kar hallgatói gyakorlati és versenyképes tudást szerezzenek, a már szakmában dolgozók pedig folyamatos képzést kapjanak. Az oktatási programok és a kooperatív képzések mellett a felek kutatás-fejlesztési területen is aktívan együttműködnek.