Schengen csúszva a magyar–román vasúti határon
Tényleg megint mindenki hülye a magyar vasút körül? Ezért várják ki továbbra is a vonatok Magyarország és Románia között azt az időt, ameddig tavalyig a határellenőrzés tartott? Annak ellenére, hogy január 1-jétől már nincs ellenőrzés. A körülmények ismeretében a válaszunk: nem. Hosszabb folyamatról van szó, a menetidő talán az év közepétől csökkenhet.
A szóviccet persze nem kellett volna erőltetni a címben, a kedves olvasó azonban vegye figyelembe, hogy a szerző éppen Csongrádról érkezett meg, ahol a vasútállomás közelében a kisboltot Vásá-royál néven futtatják, vele szemben pedig azt írták a szociális otthonra, hogy Őszülőotthon.
Ráadásul lopott szóviccről van szó, Fahidi Gergely sütötte el a HVG-ben talán 2006-ban. Plusz nem is igaz, a schengeni szerződés nem csúszik, kiterjesztése Romániára és Bulgáriára életbe lépett 2025. első napján, ami csúszik, az csak a pozitív hatása a vasúti személyszállításra. Megpróbáljuk kérdések és válaszok formájában körüljárni a kérdést.
A nagyon hosszú várakozás éppen a bizonytalanságot jelzi, senki nem lehetett biztos benne tavaly decemberig, hogy most tényleg sikerül megállapodni. Ausztria december 9-én adta be a derekát, a tagállamok belügyminisztereinek a tanácsa 12-én szavazta meg a bővítést.
Nem. Ez nem ilyen egyszerű a vasúton. A pályakapacitás megfelelő része, ami lehetővé teszi egy-egy vonat közlekedését (ezt nevezzük menetvonalnak) már rég oda van utalva a különböző vasútvállalatoknak, például a teherszállító magáncégeknek. A már kiutalt menetvonalakat nem lehet csak úgy elvenni tőlük, még arrébb rakni sem, csak akkor, ha ebbe beleegyeznek, szóval ezt előre le kell tárgyalni. Ezek a tehervonati menetvonalak pedig nem olyanok, mint a személyszállításban alkalmazottak, hogy kis kivételtől eltekintve naponta azonosak, vagyis egyáltalán nem mindegy, hogy melyik naptól akarjuk módosítani azokat. A nemzetközi menetvonalak egyeztetése különösen bonyolult és időigényes, normális esetben több mint egyéves folyamat. Ezen persze lehet gyorsítani az érdekelt felek beleegyezésével, de akkor sem egyszerű.
Részben igen. De maga a schengeni szabályozás is óvatos, az első hónapok amolyan próbaidőt jelentenek, késznek kell lenni akár arra is, hogy visszaálljon az ellenőrzés, ha valamilyen okból erre lenne szükség. Másrészt nem kizárólag a határellenőrzés miatt álltak a vonatok a magyar-román határon. Bár ez technikailag bőven lehetséges lenne, eddig nem sikerült megoldani, hogy ne kelljen mozdonyt cserélni, hanem a mozdony továbbmehessen a szomszédos országba ugyanazzal vagy másik mozdonyvezetővel. Ennek megvannak a feltételei, de nem lehetetlen e feltételek teljesítése, ha mindkét fél akarja, ahogy ez például Ausztria vagy Szlovákia esetében is történik. Jelenleg a határon műszakilag is ellenőrzik a kocsikat. Ez megint csak olyan kérdés, ami elhagyható, ha a felek kölcsönösen elfogadják, hogy a partner megfelelő állapotban küldi a járműveket. Éppen ezért bizalmi elvnek nevezik, más határokon működik. De román-magyar viszonylatban még nem sikerült bevezetni.
Nagy Bálint, az Építési és Közlekedési Minisztérium közlekedésért felelős államtitkára azt válaszolta a Telexnek, hogy ezek már tavaly elkezdődtek. Azt is elárulta, hogy a jövő héten találkoznak az érdekelt cégek szakemberei.
Az államtitkári közlés és az iho által megkérdezett szakemberek véleménye egybevág: ha minden jól megy, a nyári menetrendváltásra lehet kinyerni az időt a rendszerből.
Összesen negyven percet vagy még ennél is többet állnak a vonatok a két határállomáson egy-egy átmenetben. Ha tehát a határellenőrzés elmaradásán kívül a mozdonycserét és a műszaki vizsgálatot is sikerülne megspórolni, az már tetemes nyereség lenne.
Mivel még el se kezdődtek az érdemi egyeztetések, ezt nem lehet tudni. De az európai nemzetközi menetrendek szerkesztési logikája nyugatról keletre halad. Ahogy mi többé-kevésbé a bécsi vonatokhoz igazítjuk a saját ütemünket, feltehetően a román menetrendet kell majd hozzánk igazítani. Ez leginkább Lőkösháza esetén lesz komplex feladat. Biharkereszteshez jelenleg csak egy csonka vonal csatlakozik Nagyváradig, hiszen a Nagyvárad–Kolozsvár szakaszt átépítik, így itt könnyebb lesz a csak Váradig haladó vonatok menetrendjét módosítani.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!