Siemens Velarókat vesznek a törökök is

iho   ·   2013.07.27. 09:15
400px_velaro_tcdd

Hét nagysebességű villamos Velaro-szerelvényre adott le megrendelést a Török Államvasutak, a TCDD (Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları) a német vasúti gyártóóriásnak. A 285 millió euró értékű megállapodás értelmében a Siemens hét évig a szerelvények teljes körű karbantartásáért is felelős. A Siemens vasúti üzletágának vezérigazgatója szerint Törökország vasútja számos ígéretes és kiaknázható lehetőséget nyújt.

A török Velarok a TCDD elképzelése szerint elsősorban az ország fővárosa és Konya közötti nagysebességű vasútvonalon, valamint az Ankarát a történelmi Isztambullal összekötő, jelenleg felújítás alatt álló vasútvonalon szállítanak majd utasokat. Utóbbi vonalon Ankarától Eskişehirig van nagysebességű pálya, az Isztambulig tartó szakasz átépítése pedig jövőre fejeződik be, aminek köszönhetően a Törökország két legfontosabb városa közötti 533 kilométeres út mindössze három órát fog igénybe venni.

A Siemens a török vasúthálózaton is megjelenik a Velarokkal<br>(fotó: Railway Gazette)

A Railway Gazette arról ír, hogy a Siemens-szupervonatai a spanyol CAF-tól nemrég, 2009-ben beszerzett, hatkocsis nagysebességű szerelvényeket váltanák le, amik jelenleg az ország első két nagysebességű vonalán, azaz az Ankara–Konya és az Ankara–Eskişehir viszonylatokon járnak. (Hogy szinte mindegyik nagy európai vasúti gyártó érdekelt legyen Törökország vasúti piacán, a pontosan egy tucatnyi, 250 kilométer per órás sebességgel használható, HT65000-es sorozatú vonatot a szerződés szerint az Alstom tartja karban.)

A TCDD nyolckocsis, 25 kilovolt 50 hertzes váltóáramról üzemelő Velaroi kétszáz méter hosszúak lesznek, és ötszáznál is több utasnak szolgálnak ülőhellyel. A szerelvények nem sokban különböznek majd a Német Vasút (DB) számára jelenleg gyártott Velaro D-sorozattól.

Törökország nagysebességű vonalhálózatának tervezete. Zölddel a már használatban lévő, kékkel az építés alatt álló, pirossal a tervezett vonalak vannak jelölve<br>(forrás: Wikipedia)

A török nagysebességű vasúthálózat kiépítésének első fázisa várhatóan 2015-ben zárul le. Ekkora Ankarából nyugat felé Bursába, Afyonon és Usakon keresztül Izmirbe, keleti irányba pedig Sivasba és Erzincanba egy új, csak a nagysebességű vasút által használt ankarai állomásról lehet majd óránként kétszázötven-háromszázas tempóval utazni.

A Siemens a Velaro-szerelvényeket a tervek szerint 2016-tól kezdi szállítani – számol be az International Railway Journal.

Kapcsolódó hírek