(Sötét)kék halál

Ács Attila   ·   2023.06.25. 15:05
00_man_kexurke

Közel kilencven évig viselték a buszok a klasszikus budapesti színösszeállítást, pénteken az utolsókat is kivonták a forgalomból.

Az utóbbi egy év talán a legmozgalmasabb időszaknak tekinthető a fővárosi autóbuszközlekedés történetében, hiszen az Ikarus 260, 280, 405, 415, 435, továbbá az MAN Lion’s City GL, a Volvo 7000A, a Volvo-Alfa Civis 12 típusok is ki lettek vonva a BKV forgalmi állományából, Arriva részről pedig a Mercedes Citarók is hasonló sorsra jutnak pár héten belül (egy-egy szóló és csuklós marad). De a járműpark tovább egységesedik, legalábbis esztétikailag, hiszen június 23-án közlekedtek utoljára az utolsó, eredeti sötétkék-szürke Volvók, ezzel egy közel kilencvenéves korszak zárult le Budapesten.

Az Ikarus 200-asokat valószínűleg senkinek nem kell bemutatni, hisz’ még tavaly ősszel is futottak, illetve a BKV nosztalgia állományában és gyűjtőknél szerencsére elég sok megmaradt, így ha normál menetrend szerinti forgalomban már nem is, de különjáratokon, nosztalgiameneteken azért még a jövőben is láthatunk majd ilyeneket

Archív cikkünk tanulsága szerint az 1930-as évek közepén beszerzett MÁVAG „Harcsa” buszokon jelent meg először a tulajdonképpen máig használatban lévő klasszikus sötétkék-szürke színösszeállítás őse, az azt megelőző két évtizedben nem volt egységes flottaszín a városban. Az ablakvonal és az afölötti rész bizonyos típusokon krém- és ezüstszínű is volt, a nagy sötétkék felületet pedig ezüst csíkkal törték meg (például: Ikarus 66, 620, 556-180), de költséghatékonysági és praktikussági okokból a mindenki által jól ismert, hetvenes évek elején megjelent 200-as család sorozatpéldányainál már visszaálltak a fent említett egyszerűbb, szürke-kék színsémára.

A kilencvenes években ismét ideért a változás szele; az akkoriban beszerzett új Ikarus 405, 415, 435 típusok homlok- és hátfalán három, különböző árnyalatú zöld csík jelent meg, illetve az ajtókat is ilyen színűre fújták. Az évtized vége felé a gyors 7–173 vonalak saját arculatos Ikarus 280-asokat kaptak – ezeknél a piros volt az új szín – illetve később megjelentek az úgynevezett „márkavédjegyes” 260-asok és 280-asok, amik felújításkor néhány ezüst betétet is kaptak.

Az Ikarus 412 háromféle színben is futott Budapesten: volt a színátmenetes gyári, a 2008-tól használt klasszikus, illetve a skyblue, amiből még ma is fut pár darab

Az évtized végétől beszerzett Ikarus 412-eseknek megint új egyenruha dukált: továbbra is maradt a sötétkék és a szürke szín alapnak, ezek viszont függőlegesen, átmenettel folytak át egymásba, a típus homlok- és hátfala pedig egy vízszintes zöld csíkot kapott. Az összkép ugyan nagyon szép lett, de színátmenet javíthatatlannak bizonyult, a garázsokban borzalmas festegetések születtek, így a Volvo 7700A-k beszerzésénél ismételten visszatértek a klasszikus színekhez, immár utoljára – ezek után új busz Budapesten ilyen színösszeállítást már nem kapott.

A Volvo 7700A volt az utolsó ilyen színösszeállításban vásárolt új busz, az utolsó hónapokban már csak az FLR-718, 726, 729, 744 és 748 viselte, várhatóan a 744 lesz az, ami így is marad meg az utókornak

A RAL 5003 „zafírkék” és RAL 7001 „ezüstszürke” után 2012-től a RAL 5015 „égkék” lett az új flottaszín, aminek a bevezetését Tarlós István akkori főpolgármester vállalta magára. Hogy a régi vagy az új szebb, az a mai napig képes heves vitákat generálni, a régi mellett érvelők a több évtizedes hagyományt, az egyediséget és az eleganciát szokták felhozni, mások szerint viszont ideje volt már a váltásnak, mert a régi túl komor és az újabb buszoknak egyébként sem áll jól. Létezik egy harmadik út is: szerintük meg lehetett volna hagyni az eredeti színeket, csak korszerűbb tálalásban, például kevesebb sötétkékkel és a szürke helyett (ismét) ezüsttel.

2011-ben több hónapig egy MAN Lion’s City tesztbusz közlekedett a 86-os vonalon, ami még szintén ezt a színösszeállítást viselte. Korábban több Ikarus tesztbusz is ilyen színt kapott a tartós budapesti próbafutások alatt, például Ikarus 190, 284, 293, 411

A Volvók után tehát közel 10 évig nem tudott új buszt vásárolni a BKV, 2009-től használt járművekkel frissítették az állományt. Ez a megoldás átmenetinek lett szánva, ezért az elsőként beszerzett Van Hool AG300-asokat nem is fényezték át, de ez a cég imidzse szempontjából sem volt szerencsés, illetve gondot okozott a fényezés javítása is, így tanulva a hibából a 2011-ben beszerzett szóló Van Hool A300-asok a honosítás keretében többek között a kék–szürke flottaszínt is megkapták. Ezután jött a skyblue korszak, így még egy Citaro kivételével a használt buszok között se volt már olyan, amit ne világoskékre fújtak volna.

Az egyetlen kék-szürke Citaro a Transmannál és a BKV-nál is megfordult, hamar átfényezték világoskékre (fotó: Bohus Dávid)

A BKV-n túl…

A mostani Arriva 1999-ben jelent meg a fővárosban, a BKV alvállalkozójaként és még VT-Transman néven, az első buszaik orosz exportból visszamaradt Ikarus 263-asok voltak:

2001-ben harmincöt MAN SL223-mal frissült az állomány, ezek voltak az első külföldi buszok kék–szürkében:

2006-2007 folyamán pedig ötvenkét Volvo B7R – Alfa Localót vásároltak, ezek egy része a világoskékre való átfestést is megélte, de ma már egy sincs menetrend szerinti forgalomban, fehérre fényezve még különjáratként bukkanhatnak fel.

2010-ben buszhiány lépett fel a fővárosban, ennek apropóján a Transman reaktivált néhány Ikarus 263-ast, sőt néhány használt MAN-t és Mercedest is vásárolt, így olyan típusokon jelent meg a kék-szürke fényezés, amiken korábban még soha.

A Transman mellett 2005 és 2012 között a Nógrád Volán is a BKV alvállalkozója volt, a fent említett Alfa Localókkal, athéni és genfi Volvókkal, de üzemelt náluk öt Volvo 5000A is, szintén kék-szürkében.

Borítókép: mi lett volna ha? Nem vezetik be a bilikéket... Vagy követve a például a Waberer’s nagy sikert aratott példáját  az érdekesség kedvéért a legújabb jármű is régi színösszeállítást kapna.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Zöldút Kerékpár

Kész tervet adott a Kerékpárosklub Budapestnek a szükséges kerékpáros fejlesztések megvalósításához

iho/zöldút   ·   2024.11.23. 17:30

A Magyar Kerékpárosklub hivatalos javaslattal fordult a Fővárosi Közgyűléshez, hogy dedikált költségvetési kerettel támogassák a kerékpáros közlekedés arányos fejlesztését. A jelenlegi alulfinanszírozottság veszélyezteti a korábban elfogadott stratégiai dokumentumok célkitűzéseit és megvalósíthatóságát.