Szergejünnep Szolnokon
Azt eddig is tudtuk, hogy Szolnok naponta egy-két Szergejnek tud munkát adni. Szajol, Martfű, Szentes, Törökszentmiklós, ahol dolgoznak a gépek, de az albertirsai, ceglédi tolatóst is sokszor nekik adják. De nem mindig mennek ilyen messze a Szergejek, a szolnoki ipartelep kiszolgálása során is láthatjuk őket füstölni. Itt többnyire azért csak pár tartálykocsi adódik, főleg a Piroska gyártelepről, de az Ipartelepi rendezőpályaudvarról kiágazó egyik iparvágányon is gyakran raknak ócskavasat.
Az ipartelepi tolatósra ezzel együtt gyakran vezényelnek remot Dácsiát, ami egy tisztességesebb vonattal már jócskán megküzd a Tószegi elágazástól a magasfogadónak fölfelé. A szolnoki vasúti csomópont a jelenlegi formájában a hatvanas évek végétől működik. Anno tizenkét évig építkeztek, az új rendezőpályaudvart, a magasfogadót és az ide vezető vágányrendszert 1969. január 22-én adták át, nem sokkal később pedig a személypályaudvart és az új állomást is birtokba vehették a használói.
Ha sokáig nézzük az alábbi térképet, megláthatjuk a rendszert a kuszaságban. A lényeg, hogy a 120-as, a 100-as és a 145-ös vonal felől is vágánykeresztezés nélkül lehet bejárni a magasfogadón át Szolnok-rendezőbe a felüljáróknak, bújtatásoknak hála. Ugyanezen okból a gépeknek, ha a rendezőbe viszik a vonatot, akkor egy 5-6 ezrelékes emelkedőn kell felmászniuk, ami az elfogyasztott energia szempontjából pazarlásnak tűnhet, viszont figyelembe kell venni, hogy így a tehervonatok nem zavarják az ablakos vonatokat, amelyekből Szolnok környékén annyi van, hogy ha lyukat kéne köztük találni, nem haladna különösebben a vasút.
A mostani forgalom mellett a deltarendszer legkihasználtabb ága a 100a vonalról a rendezőbe vezető szakasz. Januárban elkezdték hordani Szabadbattyánból is a követ Szolnokra, a kirakást az Ipartelepi rendező és a járműjavító közt félúton levő rakodón (lásd a térképet) végzik. Ironikus, hogy a felsővezeték ennek a vágánynak a kiágazásáig ki van húzva Szolnok felől, a kocsicseréhez akár egy Szöcske is elég lenne, ha a személypályaudvar felől támadna. De nem, a vonatokat a rendezőből hordják Szergejjel és oda is viszik vissza, nyilván senkinek sem hiányzik naponta kétszer egy-egy 27-28 kocsis tehervonat a 145-ös vonal felől keresztül a 100a és a 120a vonal forgalmán. Éjjel beleférne, na de hagyjuk is ezt, és örüljünk a „pazarlásnak”, mert a Szergej, ami Szolnokon egyelőre száz százalék biztonsággal classic Szergej, szóval az ötven éves dízelsorozat (az első gép 1965-ben érkezett!) egyik tagja minden reggel nekifeszül a majd 2200 tonna tehernek és végigrombol vele a magasfogadón, a 120a vonal fölött, a 100a vonal fölött majd leereszkedik Tószeg elágazáson át az Ipartelepi rendezőbe, hogy innen szolgálja ki a kirakóhelyet.
Visszafelé ugyanez, csak egy sokkal könnyebb, már üres vonattal. De a Szergej itt is dübörög rendesen, ezt mutatja az alábbi videó. Többen és többször kérték olvasóink, hogy legyen több vonatos videónk, most aztán tényleg volt értelme magammal vinni a másik gépet. Sajnos szél és a az egyébként is gyenge hangrögzítés miatt a hangok nem annyira jönnek át, de azért figyeljenek!
És hogy mit keres itt a fehérvári 165-ös Szergej? A kővonatok miatt megnőtt a Szergejigény Szolnokon, így nyugatról hoztak ide mozdonyt. Halkan jegyeznénk meg, ha a 001-es Szergej felújítása nem tartana évekig, akár azt is kioszthatnák néha ide. De az ötvenéves gép 2013. novembere óta Dombóváron van, és ki tudja, meddig lesz még ott...
Addig is egy videó, ahogy a 165-ös lendületesen hátratol a rakodóvágánytól az Ipartelepi rendezőbe.
Az M4-es autópálya Abony és Fegyvernek közti szakaszának építését egy éve kezdték el, a befejezést a NIF 2016 végére ígéri. Anyagvonatokat különben nemcsak Szabadbattyánból és nemcsak a dél-szolnoki rakodóra hoznak, bitang mennyiségű sódert is hordanak Nyékládházáról Szolnok-rendezőbe.
Legyen személyvonat is, az Uzsgyi Lakitelek felé robog.
(A cikkben szereplő videókat is Vörös Attila készítette – a szerk.)
* * *