Szlovák nemzeti légitársaság, reloaded?

iho   ·   2017.11.06. 08:45
_cim

Új nemzeti légitársaság felállítását szorgalmazza a szlovák miniszterelnök. Robert Fico még októberben beszélt erről, a nyilatkozatot szlovákiai források nyomán a ch-aviation portál ismertette. Az elképzelés szerint a vállalat belföldi szolgáltatással indulna, egy-két géppel, elsősorban a Pozsony–Poprád–Kassa vonalon, vagyis a szlovák fővárost a téli turistaszezon fő célpontjával és a második legnagyobb szlovákiai várossal kötné össze.

– Főként a rendszeres belföldi légiforgalom megteremtésére van szükségünk – mondta a miniszterelnök, de azt nem fejtette ki, hogy az új társaság milyen üzleti formában működne, tehát hagyományos vagy diszkont légitársaságként. Viszont szavaiból az tűnik ki, hogy a légitársaságot a három érintett település önkormányzata kellene, hogy alapítsa, mert, mint Fico figyelmeztetett, az állam közvetlen finanszírozását ebben az esetben nem engedi meg az uniós szabályozás.

A légitársaság megteremtésének ötlete egyébként a kormánykoalíció egyik tagjától, a Szlovák Nemzeti Párttól ered, a kormányfő Érsek Árpád közlekedési minisztert bízta meg a koncepció megvizsgálásával, és a források megtalálásával.

A nemzeti légitársaság 2007-ben állt le (fotó: wikimedia)

A cikk emlékeztet arra, hogy Szlovákiának a Slovak Airlines megszűnése, 2007 óta nincs nemzeti légitársasága, viszont több más vállalkozás indult el az országban, a SkyEurope, az Air Slovakia, és a DanubeWings: jelenleg egyik vállalkozás sem működik. A romániai központú diszkont, a BlueAir tervezte L-410-esekkel beindítani a belföldi légiközlekedést, de végül nem sikerült.

A Fico által javasolt vonalat részben a CSA repüli hetente nyolcszor, Pozsony és Kassa között. Más belföldi légijárat jelenleg nincs, amúgy a szlovákiai légipiacot majdnem felerészben a Wizz, több mint huszonöt százalékban a Ryanair fedi le.

Mindehhez annyit érdemes hozzátenni, hogy a szakmai portálokon megjelent elemzések többsége szerint Európában a konszolidáció a tendencia, vagyis a kisebb légitársaságok egyedül nem valószínű, hogy bírják a versenyt a nagyokkal, a közép- és rövidtávú, pláne országon belüli légiközlekedés pedig leginkább diszkont üzleti modellben lehet kifizetődő, de ez a piaci szegmens is hatalmas konkurenciaharcot jelent.

A kisebb regionális légitársaságok többsége már betagozódott valamelyik légitársasági csoportba, a közepes nemzeti légitársaságok kevés kivétellel harcolnak az életükért, ez alól egyébként a CSA sem kivétel, amely ugyancsak súlyos bajokkal küzd, és amelynek többségi tulajdonrészét nemrég a Travel Service szerezte meg. Nemkülönben nehéz helyzetben van a román Tarom. Kivételnek tűnik az AirBaltic és a LOT, mindkettő évekkel ezelőtt kezdett bele az alapos szerkezetváltásba és flottafrissítésbe, ennek révén ma növekedésben lehetnek.

(fotó: Andrej Neuherz)

Az elmúlt időszak csődhulláma kapcsán írta a legtekintélyesebb légiközlekedési szakportálok egyike, az ATW online – mint az portálunkon is megjelent – hogy az európai légipiacon is meg kell, hogy történjen az a konszolidációs folyamat, magyarul a cégek összerendeződése hatékonyabb, nagyobb vállalkozásokba, ami az amerikai belső légi piacot helyrehozta.

A szlovák kormányfő által kezdeményezett vállalkozás kezdettől fogva ki lenne szolgáltatva a jóval erősebb versenytársak gerjesztette árháborúnak, vagyis nehezen elképzelhető, hogy alá tudjon ígérni a diszkontoknak, de ugyanakkor gazdaságosan tudjon üzemelni.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.